یک عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که مبتلایان به سرطان پستان بیش از این که نیاز به روان درمانی داشته باشند به مشاوره‌های پزشکی، روان کاوی، روانشناسی و مددکاری نیاز دارند

سلامت نیوز: یک عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که مبتلایان به سرطان پستان بیش از این که نیاز به روان درمانی داشته باشند به مشاوره‌های پزشکی، روان کاوی، روانشناسی و مددکاری نیاز دارند، گفت: مشاوره برای این بیماران از مراحل اولیه تشخیص تا درمان نهایی بیماری، حرف اول را می‌زند.

اکرم السادات سجادیان در گفت وگو با ایسنا با بیان این که بیماری سرطان پستان با اضطراب همراه است، اظهار داشت: حالت‌هایی از اضطراب و افسردگی بعد از ابتلا به این بیماری در افراد مشاهده می‌شود که پیگیری در این موارد لازم است اما آمار دقیقی از ابتلا به افسردگی در مبتلایان به بیماری سرطان پستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: طرح پژوهشی در گروه کیفیت زندگی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با هدف تعیین میزان ابتلا به افسردگی نیازمند درمان در مراجعین این پژوهشکده در حال انجام است که تا 6 ماه آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

سجادیان تصریح کرد: عموم پزشکان این مسئله را تصدیق می‌کنند که بیماری سرطان پستان همراه با بیماری اضطراب است که اگر درمان نشود علائم افسردگی را به وجود می آورد، بنابراین وجود یک کادر مشاوره‌ای برای افرادی که در مراحل مختلفی از این بیماری به کلینیک‌های سرطان پستان مراجعه می‌کنند ضروری است.

وی افزود: افرادی که اضطراب زمینه‌ای دارند یا از نظر فامیلی و ارثی سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند افرادی هستند که دارای زمینه افسردگی هستند و در معرض خطر بیشتری از دیگر افراد قرار دارند و احتمال ابتلا به افسردگی در صورت بروز مشکلات اجتماعی و حوادث از این قبیل در این افراد بسیار بیشتر است.

سجادیان اظهار داشت: در مواردی که زمینه بیماری افسردگی از قبل در فرد وجود داشته و با توجه به شرایط اختصاصی بیمار در صورتی که بیمار اطلاع کافی از شرایط بیماری نداشته باشد اضطراب در وی افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان احتمال بروز افسردگی‌های اولیه بسیار بیشتر است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: افسردگی‌های ثانویه نیز ممکن است از قبل از ابتلا به بیماری وجود داشته باشند و بدون درمان باقی مانده باشند و پس از ابتلا به سرطان، بیمار وارد فاز حاد افسردگی شود.

افسردگی نقشی در تسریع روند سرطان ندارد!

سجادیان با بیان اینکه ابتلا به افسردگی هیچ نقشی در تسریع روند بیماری سرطان ندارد، گفت: در پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده با وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر تسریع روند بیماری افراد با سابقه افسردگی، حوادث اجتماعی و تصادف این مسئله هنوز از نظر علمی اثبات نشده اما به هر حال باید به این عامل نیز به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت زندگی افراد توجه کافی نمود.

یک عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که بیماران سرطانی بیش از اینکه نیاز به روان درمانی داشته باشند نیاز به مشاوره‌های پزشکی، روان کاوی، روانشناسی و مددکاری دارند، اظهار داشت: مشاوره برای تمام بیماران اعم از افرادی که در مراحل تشخیص بیماری هستند و افرادی که مراحل پایانی بیماری خود را طی می‌کنند حرف اول را می زند.

سجادیان در پایان با تاکید بر نقش آگاهی بخشی در ارتقاء سلامت مبتلایان به سرطان پستان بیان کرد: سرطان دردی است که انسان به تنهایی توان پیمودن آن را ندارد و نسبت به سایر بیماری‌ها نیاز بیشتری به همدلی، همیاری و همراهی کادر درمانی، خانواده و افراد جامعه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha