سلامت نیوز : آمارها نشان می دهند كه به علت تغذیه نامناسب و شیوه های نادرست زندگی، تعداد كودكان مبتلا به سنگ كلیه در مقایسه با ده سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است.
محمد علی نیك ضمیر متخصص اورولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ‌سنگ كلیه از بیماری ها و نارسایی های بسیار شایع دستگاه ادراری است كه در همه گروه های سنی از جمله در كودكان و نوجوانان شیوع نسبتا بالایی دارد.

وی افزود: یك سنگ كلیه ممكن است آن قدر ریز و كوچك باشد كه همراه ادرار از بدن دفع شده و ناراحتی خاصی را ایجاد نخواهد كرد در عین حال سنگ های بزرگ كلیه و ادراری می تواند با دردهای شدید همراه بوده و مشكلات زیادی را برای فرد بیمار به وجود می آورد.

نیك ضمیر با بیان اینكه سنگ های كلیه قابل كنترل و پیشگیری هستند، تاكید كرد: متاسفانه اغلب مردم از دلایل اصلی بروز و تشكیل سنگ های دستگاه ادراری بی اطلاع هستند به همین دلیل كمتر به پیشگیری از این نارسایی اهتمام دارند.

وی تصریح كرد: آنچه كه كمی نگران كننده تر است افزایش آمار كودكان مبتلا به سنگ های كلیه در سال های اخیر بوده كه كیفیت زندگی كودك را تا حد زیادی كاهش داده است.

این متخصص اورولوژی گفت: آمارها نشان می دهند كه به دلیل تغذیه نامناسب و شیوه های نادرست زندگی، تعداد كودكان مبتلا به سنگ كلیه در مقایسه با ده سال گذشته، حدود 50 درصد افزایش یافته است.

نیك ضمیر یادآور شد: رژیم غذایی غلط مانند غذاهای پرنمك، فست فودها و كاهش مصرف آب در طول شبانه روز از جمله افزایش شمار مبتلایان به سنگ كلیه بوده است.

وی خاطرنشان كرد: پیروی از الگوهای مناسب تغذیه ای به خصوص در افرادی كه زمینه ابتلا به نارسایی كلیوی در آنها وجود دارد از جمله مصرف میوه ها و سبزیجات، نوشیدن آب به مقدار كافی در طول شبانه روز و پرهیز از مصرف بیش از اندازه نمك و غذاهای آماده در بیرون از منزل تهیه می شوند می تواند خطر ابتلا به سنگ كلیه را به خصوص در كودكان به كمترین میزان برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha