چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 31510

شورای ایدز مالزی متشکل از 44 سازمان و انجمن غیر دولتی مرتبط با موضوع ایدز است که برنامه‌های کلان و همه‌جانبه‌یی را برای کنترل شیوع این بیماری و آموزش مردم در سراسر مالزی اجرا می‌کند.

سلامت نیوز : شورای ایدز مالزی متشکل از 44 سازمان و انجمن غیر دولتی مرتبط با موضوع ایدز است که برنامه‌های کلان و همه‌جانبه‌یی را برای کنترل شیوع این بیماری و آموزش مردم در سراسر مالزی اجرا می‌کند. یکی از برنامه‌های این شورا همکاری نزدیک با مبلغان مذهبی از جمله پیش‌نمازان و ائمه جمعه است. در حال حاضر امامان جمعه در روز جهانی ایدز، محور اصلی خطبه‌های خود را به بیماری ایدز و آموزش‌های پیشگیرانه اختصاص می‌دهند. رزواتی غنی، مدیرعامل شورای ایدز مالزی معتقد است مشارکت این مبلغان مذهبی تاثیر بسیاری در کنترل شیوع بیماری ایدز دارد. هرچند مالزی هنوز با مشکلات بسیاری در این حوزه مواجه است. رزواتی از این مشکلات می‌گوید:

 آخرین آمار ابتلا به ایدز در مالزی چقدر است؟

91 هزار و 362 مورد تا سال گذشته مورد ابتلا به ایدز در کشور داشته‌ایم.

این 91 هزار مورد آمار رسمی است؟ آمار غیررسمی هم همین است؟

آمار غیررسمی بسیار بیشتر از این 91 هزار نفر است، و براساس فرضیات برای هر مورد گزارش شده 4 مورد گزارش نشده وجود دارد. بنابر این آمار غیررسمی چهار برابر این آمار است، اما آماری که اعلام می‌شود آمار رسمی است که از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

روند شیوع در طول سال‌های گذشته چگونه بوده است آیا همواره یک روند روبه رشد داشته یا اینکه موفق به کنترل و توقف شیوع شده‌اید؟

براساس آمار، در سال 2002 بیشترین میزان ابتلا را داشته‌ایم و در سال 2008 کمترین موارد ابتلا را شاهد بوده‌ایم. اکنون نیز نرخ ثابت 7درصد است. در سال 2010 ناگهان بالا رفت ولی بطور کلی اکنون میزان ابتلا کاهش یافته است.

دلیل بالا رفتن ناگهانی آمار در سال 2010 چه بود؟

راه‌اندازی کمپین مبارزه با ایدز و تشویق مردم به انجام آزمایش HIV باعث بالا رفتن آمار در این سال بود چون موارد گزارش به این ترتیب افزایش یافت.

بیماری ایدز در مالزی بیشتر از چه راهی انتقال می‌یابد؟

تا سال 2009 مهم‌ترین عامل شیوع بیماری ایدز استفاده از سرنگ مشترک در گروه معتادان بود اما در سال 2010 این انتقال بیشتر مربوط به ارتباط جنسی بود. اما در مجموع دو عامل اصلی انتقال، سرنگ مشترک و ارتباط جنسی است. ما برای کنترل شیوع از طریق سرنگ مشترک برنامه‌های مختلفی اجرا کردیم مثل توزیع سرنگ در میان معتادان که از سال 2006 شروع شد و بیش از 18 هزار سرنگ توزیع کردیم و توانستیم انتقال بیماری از این راه را تا حد زیادی کنترل کنیم. آموزش و مشاوره به معتادان هم موثر بود. برنامه دیگرمان هم آموزش به افراد مبتلا به اختلال جنسی و درمان و نگهداری از بیماران است.

به مردم چگونه آموزش می‌دهید؟

ما از طریق رسانه‌ها به مردم مالزی آگاهی می‌دهیم. برنامه‌‌یی تحت عنوان طرح پال (Pal) داریم برای حمایت از مبتلایان که در این برنامه از گروه‌های مرجع مثل خوانندگان معروف در این برنامه مشارکت دارند. در حقیقت برنامه حمایت از بیماران شامل سه مرحله است؛ در مرحله اول دولت موظف به تهیه دارو برای بیماران است. مرحله دوم حمایت معنوی و تشویق دیگران به حمایت از بیماران است و در مرحله سوم بیماران خودشان باید دارو را تهیه کرده و اقدام به درمان کنند. ما ایدز را به یک مساله ملی تبدیل کرده‌ایم و بیشترین موفقیت را از طریق رهبران ملی (دولتی و غیردولتی) انجام داده‌ایم. موفقیت دیگرمان نیز در سیستم ارجاع بیماران است. بیمار پس از شناسایی به بخش‌های مختلف ارجاع می‌شود و به این ترتیب از خدمات بیشتری بهره‌مند می‌شود.

لطفا درباره نقش رهبران دولتی و غیردولتی بیشتر توضیح بدهید.

ما برای استفاده از نقش رهبران یک طرح طولانی‌مدت را پایه‌گذاری کرده‌ایم. از سال 2009 روابط را با وزارت مذاهب بهبود بخشیدیم. ما روش‌ها و الگوهای موفق در دیگر کشورها را بررسی کردیم. یکی از الگوهای موفق ما کشور اوگاندا بود که در این کشور از پیش‌نمازان و امامان جماعت برای آگاهی دادن به مردم استفاده می‌شد که بسیار هم موثر بود. به همین دلیل ما هم با همکاری وزارت توسعه اسلامی برنامه‌هایی را اجرا و بروشورهایی را توزیع کردیم.

این حمایت رهبران مذهبی موثر بود؟

در مالزی مساجد زیرنظر آژانس‌های مرکزی است. ما ابتدا با این آژانس‌ها ارتباط برقرار کردیم و به پیش‌نمازان آموزش دادیم که به مردم چه آموزش‌هایی را بدهند. از آیه‌ها و سوره‌های مرتبط استفاده کردیم و در مجموع طرح بسیار موفقی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد. هر ساله در آستانه روز جهانی ایدز و روز یادآوری جان دادن بیماران، جلساتی را با آژانس‌های مرکزی مساجد خواهیم داشت و برنامه‌یی را تدارک می‌بینیم تا امامان جمعه در خطبه‌های نماز جمعه مهم‌ترین بحث خود را به بیماری ایدز اختصاص دهند.

آیا برنامه‌یی برای آموزش دانش‌آموزان مدارس هم دارید؟

برای آنها هم برنامه‌هایی داریم اما چون مدارس زیرنظر آموزش و پرورش است، براساس دعوتنامه‌ها و اگر از ما خواسته شود برای مدارس برنامه می‌گذاریم.

به این گروه‌ها چه آموزش‌هایی می‌دهید؟

سعی می‌کنیم به آنها آموزش دهیم مراقب باشند مورد سوءاستفاده جنسی قرار نگیرند و به دلیل بیماری به کارگر جنسی تبدیل نشوند. در حال حاضر سعی کردیم بسیاری از این بیماران در هتل‌ها و رستوران‌هایی مثل Kfc مشغول به کار شوند. این افراد معمولا توان مالی زیادی ندارند و داشتن یک شغل آنها را از بسیاری مشکلات نجات می‌دهد. مالزی یک کشور اسلامی است و مساله تن‌فروشی نیز یک مساله غیرقابل قبول است و به صورت یک تابو همه از صحبت درباره آن پرهیز می‌کنند ولی اکنون سعی کردیم با دادن آموزش هم به افراد کمک کنیم و هم از شیوع بیشتر جلوگیری کنیم.

مالزی یک کشور توریستی و مهاجرپذیر است، این مساله هم در شیوع بیماری موثر بوده است؟

مساله توریسم در افزایش آمار تاثیری نداشته است اما بطور کلی مهاجرپذیر بودن بی‌تاثیر نبوده است و الان هم یکسری از مشکلات ما مربوط به مهاجرت به این کشور است.

مهم‌ترین مشکلی که شورای ایدز با آن روبرو بوده چیست؟

عمده جمعیت کشور مالزی مسلمان هستند و با توجه به حساسیت‌ها و ویژگی‌های این دین ما به این نتیجه رسیدیم که به تنهایی نمی‌توانیم کارها را انجام دهیم و به همین دلیل برای انگ‌زدایی افرادی را در دولت شناسایی کردیم تا ما را حمایت کنند. همچنین از حقوقدانان و مبلغان مذهبی کمک گرفتیم. از قرآن و سوره‌های آن استفاده کردیم و نظر بنگاه‌های تجاری را برای سرمایه‌گذاری جلب کردیم. اما باز هم در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما مساله مالی است.

در حال حاضر جز کمک مالی شرکت‌های تجاری هزینه‌های برنامه‌ها را چگونه تامین می‌کنید؟

سالانه 5/1 میلیون رینگیت (معادل 6 هزار میلیون ریال ) از دولت کمک می‌گیریم که صرف امور اداری می‌شود، 2/7 میلیون رینگیت (معادل 28 میلیارد و 800 میلیون ریال)هم کمک دولتی است که در سراسر کشور صرف اجرای برنامه‌ها می‌شود. همچنین توانسته‌ایم از طریق بنیاد ایدز (بخش مالی شورای ملی ایدز) مبلغ 12 میلیون دلار را برای پنج سال آینده از طریق سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با ایدز جذب کنیم.
منبع: اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha