چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 31511
سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگی، مایعات بسیاری مصرف کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر لاله حاکمی در خصوص آداب تغذیه‌ای روزه‌داری ورزشکاران اظهار داشت: فعالیت منظم جسمی موجب بهبود عملکرد متابولیک، دستگاه قلبی و عروقی، تنفسی، عضلانی و اسکلتی می‌شود و قطع این گونه فعالیت‌های جسمی به مدت یک ماه آمادگی سبب کاهش سطح عملکرد این سیستم‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین قطع برنامه‌های ورزشی در روزه داران توصیه نمی‌شود اما تغییر برنامه غذایی و روش زمان بندی ورزشی در بسیاری از موارد لازم است که این امر در مورد ورزشکاران حرفه‌ای صادق است.

حاکمی عنوان کرد: فعالیت های جسمانی را در چهار سطح فعالیت‌های روزمره زندگی، فعالیت‌های هوازی و تمرینات قلبی- عروقی، فعالیت‌های قدرتی و استقامتی عضلانی، کششی و استراحت می‌توان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های روزمره زندگی باید همانند گذشته انجام شود، ادامه داد: این فعالیتها عمدتا مصرف انرژی در واحد زمان بالایی ندارند و در عین حال دمای بدن و میزان تعریق را به طرز چشمگیری افزایش نمی‌دهند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: در سطح فعالیتهای هوازی و تمرینات قلبی عروقی تعداد ضربان قلب و تعریق به شکل قابل توجهی افزایش یافته و درجه حرارت مرکزی بدن بالا می رود بنابراین بهتر است این دسته از فعالیت ها بعد از افطار و قبل از سحر انجام شوند.

وی با اشاره به اینکه بهترین فاصله بین افطار و برنامه ورزشی 45 دقیقه تا یک ساعت است، افزود: در این فاصله زمانی مراحل هضم، تخلیه معده و جذب اولیه کربوهیدراتها در دستگاه گوارش پایان یافته است.

حاکمی ادامه داد: این امر موجب کاهش مشکلات گوارشی، نفخ و ورم معده شده و در عین حال ورزشکار به علت سطح قند خون مناسب احساس ضعف یا کاهش کارآیی نخواهد داشت.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: ورزشکاران باید قبل از ورزش یک تا دو لیوان آب بنوشند و در حین فعالیت جسمانی نیز هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان مایعات میل کنند.

وی افزود: پس از انجام ورزش مصرف آب میوه طبیعی همراه با قدری نمک به منظور تامین آب، املاح و گلوکز از دست رفته پیشنهاد می شود.

حاکمی بیان کرد: توصیه می شود ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگی، مایعات بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت های بعدی از کربوهیدرات های پیچیده همانند خرما، توت یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های قدرتی و استقامتی عضلانی و کششی به جهت صرف انرژی قابل توجه بهتر در فاصله بین افطار و سحر انجام شوند.

حاکمی گفت: در سطح استراحت به ورزشکاران توصیه می شود علاوه بر حفظ فعالیت بدنی مناسب در این ماه استراحت کافی جهت بازیافت انرژی از دست رفته و ترمیم بافت ها انجام دهند.

وی عنوان کرد: به ورزشکاران توصیه می شود میزان کالری مورد نیاز خود را فاصله بین افطار تا سحر محاسبه و مصرف کنند و از گروه های مختلف غذایی، کربوهیدراتها، پروتئین ها، مواد لبنی، میوه جات و سبزیجات و چربی ها به مقدار و درصد مناسب استفاده کنند.

حاکمی با اشاره به اینکه استفاده از چربی‌های غیراشباع شده مثل روغن زیتون یا کنجد بر چربی های اشباع شده برتری دارد، یادآور شد: استفاده از کربوهیدرات های پیچیده و طبیعی همانند نان و سیب زمینی بر قندهای ساده ارجحیت دارد.

وی افزود: ورزشکاران باید قبل از شروع برنامه ورزشی جدی تحت معاینه پزشک قرار گیرند و این امر برای ورزشکاران روزه دار اهمیت بیشتری دارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: در صورتی که ورزشکار دچار بیماری تب دار یا اسهالی است بهتر است موقتا به فعالیت پزشکی نپردازد.

وی یادآور شد: بانوان ورزشکار حرفه‌ای باید از کافی بودن ذخایر آهن بدن خود مطمئن باشند تا دچار احساس ضعف مفرط در زمان ورزش در ماه رمضان نشوند.

حاکمی عنوان کرد: مصرف سه تا چهار لیوان شیر یا ماست در فاصله افطار تا سحر برای ورزشکاران به ویژه بانوان ورزشکار توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha