چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 31514
سلامت نیوز : پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی نرم افزاری برای پیش بینی افت فشار خون حاد یک ساعت پیش از وقوع آن شدند.
امین جانقربانی مجری طرح در بیان جزئیات این نرم افزار به باشگاه خبرنگاران گفت: افت فشار خود حاد عارضه ای است که در صورت ادامه موجب بروز شوک در برخی بیماران به ویژه کسانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند شده و می تواند موجب آسیب های برگشت ناپذیر به بافت ها از جمله سلول های مغزی، قلبی و کلیوی و حتی مرگ شود.

وی ادامه داد: در این پژوهش با استفاده از تجلیل و پردازش داده های دنباله زمانی فشار خون حداقل و حداکثر میانگین آنها و نیز دنباله زمانی ضربان قلب موفق به استخراج شاخص هایی از این دنباله های زمانی شدیم که از یک ساعت پیش از افت حاد فشار خون قابل تشخیص هستند.

مجری طرح تصریح کرد: با آزمایش نرم افزار طراحی شده در یک پایگاه اطلاعاتی نمونه وقوع افت حاد فشار خون در 96 درصد موارد به درستی پیش بینی شد که در مقایسه با آخرین نمونه منتشر شده در سال 2010 با دقت 94 درصد نشان دهنده کارایی بیشتر الگوریتم پیشنهادی است.

گفتنی است، این پژوهش در قالب رساله کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی به راهنمایی دکتر محمد حسن مرادی در دانشگاه صنعتی امیر كبیر انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha