سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت:برای حل مشكل كمبود پزشك متخصص در مناطق محروم طرح پزشك خانواده می تواند عدالت را در سلامت در سراسر كشور اجرا كند.
دكتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص كمبود پزشك متخصص در مناطق محروم افزود: تعداد دانشگاه های علوم پزشكی، رشته های تخصصی و بومی گرایی در كل رشته ها ارتقا پیدا كرده اند و سال 84 حدود 800 پزشك متخصص برای طرح اعزام شدند امسال حدود 1600 نفر در رشته های مختلف تخصصی فارغ التحصیل شدند كه حدود هزار و 500 نفر آنها به عنوان پزشك متخصص به مناطق محروم اعزام می شوند.

وی با اشاره به اینكه پزشك متخصص بیكار نداریم و ما در حال افزایش ظرفیت های تخصصی هستیم گفت: ولی مشكل توزیع ناعادلانه محاسبه نشده پزشكان عمومی است كه در حال حاضر تعداد زیادی از پزشكان عمومی در مراكز استان ها هستند و در مناطق محروم با كمبود آنها مواجه هستیم.

وزیر بهداشت اضافه كرد: طرح پزشك خانواده می تواند عدالت را با توزیع عادلانه پزشكان عمومی فراهم كند.

دستجردی اظهار داشت: با توجه به اینكه برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع تمهیداتی در خصوص اصلاح نظام پرداخت انجام داده است پرداخت ها باید طوری باشد كه پزشكان تشویق به كار در مناطق محروم شوند.

*كشور با كمبود 70 هزار پرستار مواجه است

وزیر بهداشت در خصوص كمبود پرستار در بیمارستان ها و مهاجرت آنها به كشورهای حاشیه خلیج فارس برای كار عنوان كرد: وزارت بهداشت طبق قانون بهره وری مجوز استخدام 23 هزار پرستار را گرفت كه آزمون استخدامی آنها برگزار شده است و این تعداد پرستار باید تا پایان مرداد ماه فعالیت خودشان را حتی اگر مراحل گزینش آنها تمام نشده باشد شروع كنند.

دستجردی خاطر نشان كرد: 23 هزار نفر جوابگوی سیستم درمانی ما نیست و حدود 70 هزار نفر دیگر كمبود داریم.

وی با تاكید بر اینكه معاونت راهبردی و تامین نیروی انسانی ریاست جمهوری باید مجوز 70 هزار نفر دیگر را بدهند تصریح كرد: برخی از پرستاران به دلیل حقوق و مزایای كم به كشورهای خلیج فارس برای كار مهاجرت می كنند كه این یك معضل جدی برای كشور است در واقع می توان با كاهش ساعات كاری و پرداخت بهتر، یك سری از مشكلات این قشر را حل كنیم.

دستجردی با اشاره به اینكه باید كارانه پرستاری را با توجه به درآمدهای بیمارستان ها توسعه دهیم اظهار داشت: بعضی از پرستاران ده ماه و برخی شش ماه كارانه دریافت نكرده اند كه اگر بتوانیم پرداخت ها از سازمان های بیمه را بهبود دهیم كارانه ها به خصوص كارانه پرسنلی به موقع پرداخت می شود.

وزیر بهداشت اضافه كرد: در طی چند ماه اخیر پرداخت كارانه از سوی بیمه ها به خصوص خدمات درمانی بسیار بهتر شده و امیدواریم مابقی بیمه ها هر چه زودتر كارانه ها را پرداخت كنند.

وی در خصوص تعرفه پرستاری گفت: تعرفه خدمات پرستاری در قوانین بیمه ای دیده شده و در برنامه پنجم توسعه هم وجود دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: شورای عالی سلامت باید تعرفه پرستاری را تعیین و مصوب كند كه اعتباراتی در این خصوص دیده شده است. به نظر می آید كه اگر تعرفه ها عملی شود اضافه كار پرستاران پرداخت شود و اصلاح خوبی در نظام پرستاری صورت می گیرد.

*تخصیص پیدا نكردن خوابگاه های دانشجویی از سوی دانشگاه علوم پزشكی تهران

دستجردی در ادامه در خصوص این كه دفترچه آزمون سراسری امسال برخی از دانشگاه های علوم پزشكی عنوان كرده اند كه این دانشگاه تعهدی برای تامین خوابگاه ندارد افزود: دانشگاه علوم پزشكی تهران هر سال بیش از ظرفیت خود دانشجو پذیرش می كند كه با این انبوه جمعیت دانشجویان مسلما با كمبود خوابگاه مواجه می شوند.

وی افزود: مسئولان این دانشگاه هر سال تمام سعی خود را می‌كنند تا ساختمان هایی را برای خوابگاه اجاره كنند كه باید اعتباراتی وجود داشته باشد اما در حال حاضر این اعتبارات وجود ندارد.

وی تصریح كرد: طی سفرهای استانی تا به حال 28 خوابگاه در استان ها ساخته شده و 60 خوابگاه نیز در حال ساخت است ولی هنوز برنامه و بودجه ای برای افزایش تعداد خوابگاه های تهران اختصاص نیافته است و در تلاش هستیم تا در سفر استانی چهارم تهران بودجه ساخت خبر خوابگاه را تصویب و تامین كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha