سئوال اینجاست که چرا بعضی از شیرهای پاستوریزه که بیشتر از 5 روز ماندگاری ندارند با وجود گذشت دو هفته همچنان سالم مانده و فاسد نمی شوند؟ آیا از بار میکروبی شیرهای ایرانی کاسته شده است و یا کارخانه های تولید کننده این شیرها چنان پیشرفت کرده اند که چنین شیرهایی را تولید می کنند شاید هم یخچال مصرف کنندگان ماندگاری این شیرها را بالا می برد!

استفاده از وایتکس برای ماندگاری شیر های پاستوریزه !!/پاسخ اداره كل استاندارد تحقیقات صنعتی استان اصفهان
سلامت نیوز: سئوال اینجاست که چرا بعضی از شیرهای پاستوریزه که بیشتر از 5 روز ماندگاری ندارند با وجود گذشت دو هفته همچنان سالم مانده و فاسد نمی شوند؟ آیا از بار میکروبی شیرهای ایرانی کاسته شده است و یا کارخانه های تولید کننده این شیرها چنان پیشرفت کرده اند که چنین شیرهایی را تولید می کنند شاید هم یخچال مصرف کنندگان ماندگاری این شیرها را بالا می برد!
یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«سال گذشته اداره استاندارد و تحقیقات شهر اصفهان با مسئله عجیبی در خصوص شیرهای پاستوریزه روبرو شد.»
جریان از این قرار بود که شیرهای پاستوریزه بعد از حتی باز کردن درب آنها تا حدود 3 هفته ماندگاری داشتند و فاسد نمی شدند!
با بررسی هایی که اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان به عمل آورد متوجه شدند که برخی از گاوداری ها از وایتکس برای ماندگاری بیشتر شیرهایشان استفاده می کنند و به دلیل اینکه وایتکس یک ضدعفونی کننده بسیار قوی است مانع فاسد شدن شیرهای پاستوریزه شده است و همانطور که می دانید این ماده ضدعفونی کننده به شدت سرطان زا بوده و مصرف کنندگان این شیرها به عوارض آن دچار می شوند.»
حال این سوال پیش می آید آیا نظارت کامل بر گاوداری ها و کارخانجات تولید کننده شیر پاستوریزه وجود دارد؟ آیا بعضی از شیرهای پاستوریزه ای که به مدت طولانی تر از 5 روز ماندگاری دارند از وایتکس در نگهداری آن ها استفاده می شود؟

*****
در پی انتشار این خبر ٬ روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام كرد: «سال گذشته در یک مقطع خاص بیش از 200 مورد نمونه شیر خام أخذ شده از دامداری‌ها و گاوداری‌های سطح استان، فقط یک مورد آلودگی آن‌هم در مراحل اولیه یعنی پیش از انجام پاستوریزاسیون و سایر اعمال و نظارت‌های بهداشتی، مشاهده شد.»
این اداره همچنین اعلام كرد در پی نظارت‌های مستمر بازرسان اداره کل استاندارد بر تمامی کالاها و خدمات مشمول نظارت اجباری در استان، یک مورد آلودگی مشاهده شده در سال گذشته، در اثر سهل انگاری متصدی شیر‌دوشی گاوداری مربوطه، در مرحله شست و شوی پس از ضد عفونی ظروف شیر دوشی به‌وجود آمده بود که با پیگیری و تذکر جدی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان این مشکل رفع شد و پس از آن نیز هیچ‌گونه آلودگی و مشکل در شیر و سایر فرآورده‌های لبنی تولید شده در استان به صورت جدی مشاهده نشد.
«ضد عفونی‌كردن دستگاه‌ها و ظروف شیر دوشی در گاوداری‌ها بوسیله مواد ضد عفونی کننده، امری متداول و مرسوم است لیکن پس از این مرحله می‌بایست وسایل ضدعفونی شده را با آب سرد به خوبی و با دقت شست‌و‌شو داده تا برای شیر دوشی مجدد، هیچ اثری از مواد ضدعفونی کننده در آنها باقی نماند.»

در پایان متن روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان آمده‌است كه به‌طور کلی وجود هرگونه ماده خطرناک و سمی را در شیر پاستوریزه محصول اصفهان تکذیب كرده و با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان نظارت بر محصولات تولیدی است به مصرف‌کنندگان و همشهریان گرامی اطمینان می‌دهد که کارشناسان این اداره کل به طور مستمر بر روند تولید تمامی کالاهای مشمول استاندارد، به‌ویژه محصولات لبنی نظارت داشته و تمامی کالاها را بر اساس استاندارد های ملی مربوطه کنترل و آزمون می‌كند و بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت با استاندارد ، طبق مقررات اقدامات قانونی لازم صورت خواهد گرفت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جعفر ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    علت استفاده از وایتکس به جای کلر در استخر ها چیست؟؟ روایت دیگری هم شنیده ام که در شیر اسید می ریزند (نسبتا منبع وثقی گفته)