سلامت نیوز: وزیر بهداشت از بدهی بیش از 200 میلیارد تومانی بیمه‌های تجاری و حدود 400 میلیارد تومانی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز بین 2500 تا 2800 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد كه باید از طریق بیمه‌های درمانی یا دولت تأمین شود.

 مرضیه وحید دستجردی پنجشنبه در جمع خبرنگاران درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: وزارت بهداشت كاملاً با تعرفه گذاری خدمات پرستاری موافق است و آن را پیگیری می كند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد كه عملیاتی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودجه بالایی حدود 2500 تا 2800 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم این پول را از مردم بگیریم كه امكان ندارد بنابراین باید سازمان‌های بیمه‌گر بپردارند در زمان وزارت رفاه قبلی این مسئله در شورای عالی بیمه خدمات درمانی مطرح شد و با توجه به مبلغ بالای آن با آن مخالفت شد و مخالفت را هم به صورت مكتوب برای وزارت بهداشت فرستادند.

وزیر بهداشت افزود: از معاونت درمان خواسته‌ایم جلساتی بگذارند و میزان مبلغ لازم برای اجرای این قانون را پایین بیاورند تا سازمان‌های بیمه گر توانایی پرداخت آن را داشته باشند این كار هم در حال پیگیری است كه امیدواریم با تشكیل وزارت جدید كار، تعاون و رفاه اجتماعی مجدد مسئله تعرفه‌های پرستاری را مطرح كنند وزارت بهداشت هم كاملاً از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حمایت می‌كند و این كار قبلاً بررسی‌های خوبی داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا اجرای این قانون پرداخت از جیب مردم را برای سلامت افزایش می‌دهد، توضیح داد: هزینه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نمی‌توانیم از مردم بگیریم زیرا همین الان هم پرداخت مردم از جیبشان برای سلامت زیاد است و بر اساس برنامه توسعه پنچم باید سهم مردم را از هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد كاهش دهیم بنابراین دریافت این تعرفه‌ها از مردم نه قانونی است و نه ممكن است. تنها راه اجرای این قانون، پرداخت آن از طریق سازمان‌های بیمه گر و در نهایت دولت است كه با تشكیل وزارتخانه جدید و در اولین جلسه شورای عالی بیمه، وزارت بهداشت قطعاً از این قانون دفاع می‌كند و اعتبارات سازمانهای بیمه هم قطعاً برای این كار باید افزایش پیدا كند.

* ساعت كاری پرستاران از اواسط شهریور كم می‌شود

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس كه كاهش ساعت كاری پرستاران دقیقاً از كی اجرایی می‌شود، نیز توضیح داد: بر اساس گزارشی كه به من داده اند بنا بر این شد كه روند گزینش 23 هزار پرستار را تسریع كنند قرار شده است تا پایان مرداد یا حداكثر اواسط شهریور پرستاران جدید شروع به كار كنند و از همان زمان هم ساعات كار پرستاران موجود تا 7 ساعت در هفته كم می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علت اعتراض برخی پرستاران مبنی بر دریافت نكردن كارانه و حق جذب چیست، توضیح داد: از اسفند سال گذشته مبلغی را به عنوان حق جذب كه باید به پرسنل وزارتخانه‌های آموزشی می دادند به وزارت علوم دادند ولی این افزایش حق حذب برای پرسنل وزارت بهداشت كه شامل پرسنل اداری، بهداشتی، درمانی دانشگاههای علوم پزشكی می شود داده نشد حالا اینها شاكی هستند و معتقدند یا باید برای ما هم دیده شود یا برای هیچیك از وزارتخانه‌های آموزشی دیده نشود.

وحید دستجردی درباره كارانه پرستاران نیز توضیح داد: برای پرداخت به موقع كارانه پرستاران و سایر پرسنل بالینی درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها باید به روز شود و لازمه این كار پرداخت به موقع مطالبات از سوی بیمه هاست.

وی گفت: سازمان بیمه خدمات درمانی پرداخت‌هایش بهتر شده ست، بدهی‌های سال گذشته را به طور كامل پرداخت كرده، یكی دو ماه اول سال را به هم به صورت علی الحساب پرداخت كرده است و اگر بتوانیم دریافت‌های بیمارستان‌ها از بیمه‌ها را كه درآمد اختصاصی آنهاست به موقع مطابق قانونی دریافت كنیم یعنی 60 درصد مبلغ را 2 هفته بعد از ارائه اسناد و صوتحساب‌های مالی و بقیه را حداكثر تا 3 ماه بعد از ارائه صورتحساب‌ها پرداخت كنند، حتما پرداخت كارانه‌ها به روز می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی هم پرداخت‌هایش را بهتر كرده است در اكثر دانشگاه‌های علوم پزشكی تا آخر اسفند سال 89 را به طور تقریباً كامل پرداخت كرده‌اند البته یك مقدار از این بدهی را تا اسفند 89 در برخی جاها پرداخت نكرده‌اند اما اگر همین روال را ادامه دهند و سعی كنند پرداخت‌های امسال را هم طبق همان مصوبه مجلس پرداخت كنند، مشكلات بر طرف می‌شود.

وحید دستجردی درباره میزان بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت گفت: الان حدود 400 میلیارد تومان از بیمه‌های درمانی طلبكار هستیم، درباره میزان تأخیر رئیس بیمه خدمات درمانی اعلام كرده كه 45 روز تفاوت پرداخت نكرده‌اند ولی من فكر می‌كنم كه حدود 2 ماه تأخیر دارند كه از نظر ما این پیشرفت بزرگی است

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس كه پرداخت بیمه‌های تجاری به وزارت بهداشت برای تصادفی‌ها به چه نحوی است نیز گفت: متأسفانه سال گذشته 3 ماهه اول سال را پرداخت داشتیم اما برای بقیه سال گذشته پرداخت‌ها به صورت كم و علی الحساب بوده و امسال هم هیچ پرداختی نشده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان از بیمه‌های تجاری برای تصادفی‌ها طلب داریم كه باید 4 ماهه امسال را هم به آن اضافه كنیم، بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستانهایی كه بیماران ترومایی را پذیرش می‌كنند، دچار مشكل هستند البته در جلسه‌ای كه با رئیس بیمه مركزی داشتیم قول داد كه بیمه‌ها هر چه زودتر بدهی سال گذشته را به وزارت بهداشت پرداخت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha