یک فوق تخصص قلب و عروق در خصوص بیماران قلبی مجاز برای روزه‌داری گفت: افرادی که به بیماری‌های تپش قلب، افتادگی دریچه میترال یا پرولاپس میترال و بیماری‌های دریچه‌ قلب مبتلا هستند، با رعایت کردن شرایطی می‌توانند روزه بگیرند.

منوچهر قارونی در گفت‌وگو با فارس  در خصوص مجاز بودن روزه داری بیماران قلبی، اظهار داشت: باید بیماران قلبی را به چند دسته تقسیم کرد تا بدانیم کدام دسته از آنها مجاز به گرفتن روزه هستند.

وی در بیان این تقسیم بندی گفت: در ابتدا باید نوع بیماری افراد مشخص شود؛ اینکه فرد چه نوع بیماری قلبی دارد مثلا آیا به تازگی سکته قلبی کرده‌ است یا نارسایی قلبی دارد.

بیشتر بدانید: افتادگی دریچه قلب؛ علل، علائم و راهکارهای مراقبت


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: طبیعی است کسانی که به تازگی عمل جراحی قلب باز انجام داده‌اند نباید روزه بگیرند زیرا باید داروهایی را مصرف کنند که برای آنها جنبه حیاتی دارد.

قارونی همچنین بیماران دارای نارسابی قلبی را نیز مجاز به روزه‌داری ندانست و گفت: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که قلب بزرگ، ریه پرخون، پاهایی ورم کرده مانند متکا و شکمی پر از آب دارند نیز مجاز به گرفتن روزه نیستند زیرا استفاده از دارو، ساعات طولانی روزه داری و شرایط گرم جوی باعث از دست دادن آب بدن در این افراد می‌شود که این شرایط برای این افراد مناسب نیست.

وی در ادامه به بیماران قلبی مجاز برای روزه داری اشاره کرد و افزود: افرادی که به بیماری‌های تپش قلب، افتادگی دریچه میترال یا پرولاپس میترال و بیماری‌های دریچه‌ قلب مبتلا هستند، با رعایت کردن شرایطی می‌توانند روزه بگیرند.

این فوق تخصص قلب و عروق در تشریح این شرایط گفت: این افراد با توجه به گرمای هوا و تعریق بدن که باعث می‌شود بدن آب زیادی از دست دهد، حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و به فعالیت‌های سنگین روی نیاورند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید؛‌ در صورت عدم توجه به این توصیه این افراد بعد از افطار دچار مشکل می‌شوند.

وی در توضیح چگونگی بروز این مشکل بیان داشت: در هنگام افطار با توجه به ورود حجم قابل ملاحظه‌ای از غذا به بدن شاهد تپش قلب در این بیماران هستم؛ این عارضه ممکن است باعث تنگی نفس شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارانی را که خون غلیظ دارند را جزء همین دسته از بیماران دانست و گفت: بیمارانی که خون غلیظ دارند و هموگلوبین آنها بین 18 و 19 است باید از این قاعده پیروی کنند زیرا از دست دادن آب بدن در آنها باعث بیشتر شدن غلظت خون آنها شده و خطر اینکه ناگهان خون در چشم یا مغز آنها لخته شود، زیاد است؛ این بیماران به محض اینکه با علائمی مانند سرگیجه، دید دوتایی یا مگس پران مواجه شدند، باید سریعاً افطار کنند.

وی در پایان ضمن توصیه این افراد به عدم پرخوری در هنگام سحر و افطار و رعایت رژیم‌های غذایی سالم و مناسب تأکید کرد: این افراد باید از رژیم غذایی کم چرب و کم نمک پیروی کنند و فواصل زمانی استفاده از مواد غذایی را رعایت کنند، در وقت سحر نیز از آب میوه‌های طبیعی بیشتر بهره بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha