سلامت نیوز :  وزیر بهداشت از تأسیس 4 مركز اورژانس رسیدگی به معتادان به داروها و مواد روانگردان و محرك در تهران خبر داد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با فارس، افزود: بنده طی نامه‌ای از وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درخواست كردم كه 4 ساختمان را در 4 نقطه تهران در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا به عنوان مركز اورژانس رسیدگی به معتادان به مواد محرك و روانگردان تجهیز و راه‌اندازی شود.

وی گفت: وزیر كشور نیز با پیشنهاد بنده موافق كرد و اكنون منتظریم تا در اسرع وقت این ساختمان‌ها را تحویل بگیریم و با تجهیز آن بتوانیم خدمات اورژانسی لازم را هم به این معتادان و هم به سایر بیماران اورژانسی روانپزشكی در این مراكز در تهران ارائه كنیم.

وحید دستجردی پیش از این در دی ماه سال 88 نیز به خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفته بود: رشد اعتیاد به تریاك و هروئین تقریباً متوقف شده است اما با رشد مواد اعتیاد آور جدید مثل شیشه و كراك مواجه هستیم به همین منظور مراكز اختصاصی پیشگیری و درمان روانگردان‌ها تأسیس می‌شوند.

وی افزود: رشد اعتیاد سنتی را در سال‌های اخیر نداشته‌ایم، آنچه الان داریم، روش جدید اعتیاد و رشد مصرف مواد روانگردان مانند انواع شیشه و كراك و سایر مواد جدید است.

وی اضافه كرد: رشد اعتیاد به مواد سنتی مانند تریاك و هروئین تقریباً متوقف شده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه آیا رشد اعتیاد به مواد سنتی صفر است، گفت: نه اینكه بگوئیم صفر است ولی تقریباً متوقف شده است با اقداماتی كه در سال‌های اخیر با توزیع مواد جایگزین و گسترش درمان اعتیاد به این مواد شده است. توانسته‌ایم تا حد زیادی این اعتیاد را كنترل كنیم. البته مسئول كنترل اعتیاد وزارت بهداشت نیست ولی وزارت بهداشت هم در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در كشور كار می‌كند.

وحید دستجردی ادامه داد: مسئله امروز ما اعتیاد به مواد روانگردان و رشد آن در كشور است، برای كنترل این پدیده مراكز تحقیقاتی وزارت بهداشت و معاونت سلامت كارهای فراوانی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌ایم كه مراكزی برای پذیرش و درمان این گونه معتادان و افرادی كه با آنان دم خور هستند و مشكل پیدا می‌كنند، دایر كنیم.تا دچار مسائل حاد نشوند.

وی گفت: تأسیس مراكز پیشگیری، آموزش و درمان اعتیاد به روانگردان‌ها جزء اولویت‌های وزارت بهداشت است، پروتكل‌های این كار در حال تدوین است و به زودی مراكز اختصاصی پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان در كشور ایجاد می‌شوند، تا این گروه از معتادان در هنگامی كه به طور اورژانسی مشكل پیدا می‌كنند، لازم نباشد به هر بیمارستانی مراجعه كنند و مستقیماً به این مراكز بروند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر هم كه كل دستگاه‌های مرتبط با این موضوع را تحت پوشش دارد، روی این قضیه كارهای خوبی انجام داده است كه اگر لازم باشد كه حتماً لازم است طی یك جلسه مشترك آنها را اعلام می‌كنیم.

وزیر بهداشت اضافه كرد:‌ در زمان حاضر تمهیدات لازم برای ایجاد مراكز خاص پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد روانگردان در حال آماده سازی است، پرسنل این مراكز نیز آموزش خواهند دید، كار این مراكز نیز این خواهد بود كه بعد از درمان این معتادان خدمات لازم را برای آموزش و پیشگیری آنان و اطرافیانشان ارائه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha