جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 31561
سلامت نیوز: حق بالای ویزیت پزشكان، هزینه‌های دارو و آزمایش‌ها و تلاش برای پیدا كردن كلیه بخشی از مشكلات بیماران پیوند كلیه است. آنان هر چند ماه یك بار هم با كمیاب شدن داروها و تصمیم‌های جدید سازمان‌های بیمه‌گر باید دست و پنجه نرم ‌كنند و در كنار همه مشكلات درمانی و روحی به فكر امرار معاش و تامین خانواده‌هایشان هم باشند.

به گزارش ایسنا در گفت وگو با تعدادی از بیماران پیوند كلیه پای درد دل آن‌ها نشسته و درباره مشكلات آنها آورده است.

احمد 58 سال سن دارد، ماهانه 100 هزار تومان برای درمان بیماری كلیه‌ و عوارض ناشی از آن می‌پردازد. او از حق ویزیت بالای پزشكان و هزینه آزمایش‌ها ناراضی است و می‌گوید: برای هربار مراجعه به پزشك باید 20 هزار تومان بپردازم.

اما محمد 44 ساله وضعیت متفاوتی دارد. بدن او دو بار كلیه پیوندی را پس زده است اما او با این حال ناامید نشده و دنبال كلیه‌ای برای پیوند است. محمد می‌گوید:‌ از سال 63 دیالیز می‌كنم و خانه‌ام را برای تامین هزینه پیوند كلیه فروخته‌ام و الان مستاجرم. محمد هم از حق ویزیت پزشكان گله دارد. به گفته او آخرین باری كه به پزشك مراجعه كرده ناگزیر شده است كه40 هزار تومان حق ویزیت بپردازد.

علی 48 ساله‌ سن دارد و هشت سال است كه تحت عمل جراحی پیوند كلیه قرار گرفته. او از هزینه آزمایش‌های بیماران كلیوی شكایت دارد و می‌گوید: آخرین بار با دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای انجام آزمایش‌هایم 45 هزار تومان پرداخت كردم. 30 هزار تومان هم بابت حق ویزیت هزینه كردم و هر دو ماه یك بار باید چنین هزینه‌ای را بپردازد.

به گفته این بیمار كلیوی، داروی «سلسپت» قبلا رایگان در دسترس بیماران كلیوی قرار می‌گرفت اما در حال حاضر به ازای پرداخت 35 هزار تومان در اختیار آنان قرار می‌گیرد. او معتقد است كه به مرور هزینه‌هایی به بیماران كلیوی تحمیل و همین وضعیت باعث شده است كه آنان ماهانه پول زیادی را برای درمان خود بپردازند. پولی كه شاید در سبد خانوار برای منظور دیگری دیده شده بود.

اكبر كه 55 سال سن دارد و 20 سال از پیوند كلیه او می‌گذرد، داروهای چند تومانی را به یاد می‌آورد و می‌گوید: به خاطر دارم كه اوایل بیماری خود چند تومان برای تهیه دارو می‌پرداختم اما این رقم در حال حاضر بالغ بر 100 هزار تومان است. 20 هزار تومان هم باید برای معاینه و درمان به پزشكان متخصص بپردازم. واقعا تحت فشارم چون با حقوق بازنشستگی باید علاوه بر پرداخت هزینه‌ی درمانم، چهار نفر را هم سرپرستی كنم.

ولی وضعیت رضا 39 ساله با سایر این بیماران تفاوت دارد. او زمانی كه برای بستری شدن و انجام عمل پیوند كلیه به بیمارستان شهید چمران مراجعه كرده به او گفته‌اند كه چون تحت پوشش بیمه خدمات درمانی است باید 3 میلیون و 500 هزار تومان برای عمل جراحی پرداخت و بعد از عمل، این هزینه را از بیمه دریافت كند. این اتفاق در شرایطی افتاده است كه طبق توافق انجمن حمایت از بیماران كلیوی و بیمه خدمات درمانی این سازمان بیمه‌گر باید هزینه را از وزارت بهداشت و انجمن حمایت از بیماران كلیوی مطالبه كند نه بیمار.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی هم بر مشكلات دارویی و درمانی این بیماران صحه می‌گذارد و درباره وضعیت آزمایش‌های آنان به ایسنا می‌گوید: ممكن است یك بیمار دچار نارسایی كلیوی لازم باشد به دستور پزشك در طول سه ماه چندین بار آزمایش CMV را انجام دهند این در حالیست كه هزینه هربار انجام این آزمایش، حدود 500 هزار تومان است و سازمانهای بیمه‌گر هر سال 100 هزار تومان بابت هزینه انجام یك بار آزمایش را به بیماران پرداخت می‌كنند.

به گفته قاسمی داروهای راپامیون و پروگراف حدود هر 20 روز یكبار در تهران كمیاب یا نایاب می‌شود. او درباره هزینه‌های دارویی بیماران كلیوی نیز می‌گوید: در حال حاضر این بیماران برای تهیه داروهای خود باید ماهیانه 200 تا 500 هزار تومان پرداخت كنند چرا كه نه ‌تنها برای داروهای خارجی بلكه برای داروهای ایرانی نیز باید هزینه كنند.

قاسمی یكی دیگر از مشكلات دارویی بیماران كلیوی بیمه‌ شده تامین اجتماعی را ملزم شدن آنان به پرداخت وجه برای تهیه داروی «سلسپت» برمی‌شمرد و اظهار می‌كند: این سازمان بیمه‌گر برای هر قرص «سلسپت» 150 تومان دریافت می‌كند، این در حالیست كه بر اساس پروتكل وزارت رفاه این دارو باید به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد.

هزینه‌های سرسام آور در حالی كابوس بیماران كلیوی شده‌اند كه مسئولان عالی نظام همیشه تاكید دارند بیماران نباید درباره تامین هزینه‌های درمانی خود دغدغه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha