مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترك، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه مركز ملی مطالعات ایران به روش‌های جدید درمان اعتیاد می‌پردازد، اظهار داشت: هم‌اكنون برای معتادان این امكان فراهم شده كه اگر به دنبال ترك اعتیاد باشند به عنوان بیمار تلقی خواهند شد و مجازات نمی‌شوند.

وی افزود: در واقع نوعی مجازات درمان مدار برای آنان درنظر گرفته شده كه می‌توان از مجازات آنان صرفنظر كرد و در مقابل آنها را به درمان اجباری فرستاد، لذا انتظار می‌رود مجموعه این عوامل به همراه اقدامات مقابله و پیشگیری از اعتیاد بتوانند شیوع و بروز اعتیاد را كمتر كنند.

فدایی گفت: اما واقعیتی كه در مورد خود اعتیاد است این است كه پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه اعتیاد را نمی‌توان به عنوان معضلی در نظر گرفت كه بطور كامل درمان شود لذا خیلی از اوقات می‌بینیم تصویری كه اعتیاد مشخص می‌‌‌كند، تصویر بیماری مزمنی است كه دوره‌های تخریب و تشدید دارد و برخی از بیماری‌ها در پزشكی اینگونه‌اند.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌ها هستند كه درمان‌پذیر نیستند اما آنها را كنترل می‌كنیم مانند دیابت و گاهی هم برخی بیماری‌ها زمانی تخفیف و زمانی افزایش می‌یابند كه اعتیاد هم به همین طریق است لذا باید امیدوار باشیم همین دوران كوتاه مدت ترك كه معتادان انجام می‌دهند هم مفید باشد و حداقل بهتر از مصرف مداوم مواد مخدر است.

مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی خاطرنشان كرد: واقعیت این است كه دیده شده 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترك، اعتیاد خود را از سر می‌گیرند و این موضوع باید ما را به فكر ببرد كه جز پیشگیری راه دیگری نیست.

وی اضافه كرد: از طرف دیگر 6 ماه ترك اعتیاد توسط یك معتاد هم بد نیست چرا كه صدمات را به خود فرد و جامعه كمتر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha