سلامت نیوز: یک متخصص داخلی، کلیه را آسیب پذیرترین عضو در برابر گرمازدگی دانست و گفت: نارسایی کلیه مهمترین عارضه تکرار گرمازدگی و قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور آفتاب است.

دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا  افزود: به هم خوردن تعادل در سیستم تنظیمی دمای بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی دردفع حرارت ایجاد شده در بدن موجب گرما زدگی می شود.

وی درباره علائم گرمازدگی اظهاركرد: گرمازدگی معمولا با علائمی چون گرفتگی عضلات، خشكی پوست، تهوع و یا استفراغ، سنگ كوب، تشنج، اختلالات ریتم قلب، اختلال تکلم، افت فشار خون، رنگ پریدگی، نبض ضعیف، هذیان، کاهش حجم ادرار و در موارد پیشرفته عدم هوشیاری همراه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: گرما زدگی زمانی رخ می دهد که دمای مرکزی بدن تا حدود 5/ 38 تا 39 درجه بالا برود و بدن با کمبود مایعات مواجه می شود .

دكتر اسحاق حسینی درباره راه‌های پیشگیری از گرما زدگی گفت: پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و گشاد، نوشیدن آب فراوان برای افرادی که تعریق زیاد دارند، اجتناب از فعالیت‌های شدید بدنی و ورزشی در هوای گرم و جایگزین کردن داروهایی که فرد را مستعد گرمازدگی می کند، از راه‌های پیشگیری از گرما زدگی است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های حاصل ازگرما به تناسب شدت آن به سه گروه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود، اظهاركرد: گرما زدگی خفیف زمانی پیش می آید که فردی به مدت طولانی در معرض حرارت بالا قرار گیرد . گرما زدگی متوسط زمانی به وجود می‌آید كه افرادی مانند کشاورزان و آتش نشانها در معرض گرمای زیاد قرار می‌گیرند و فعالیت های بدنی نیز می‌كنند. نوع شدید گرمازدگی بسیار خطرناک است و اغلب در روزهای گرم و مرطوب اتفاق می افتد. فرد بر اثر این نوع گرمازدگی به کما می رود.

دكتر اسحاق حسینی در پایان خاطر گفت: افراد هنگام فعالیت بدنی باید به مقدار کافی مایعات بنوشند علاوه بر آن لازم است قبل از احساس تشنگی آب مصرف كنند.افرادی نیز که فعالیت های سنگین بدنی می‌كنند باید در برنامه غذایی خود از نمک، شکر و لیموی تازه به طور متناوب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha