برای مبارزه با چاقی همیشه باید از راه درست وارد شد، مصرف داروهای لاغری غیر استاندارد جز عوارض بسیار فایده دیگری ندارد.

دکتر رونده کارشناس داروی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران افزود: مصرف دارو در کشور گاه به عنوان یک عادت در می آید و مردم بدون توجه به علت و عوامل  قابل توجه در مصرف داروها، هر دارویی را که مفید می شناسند استفاده می کنند یکی از این  موارد چاقی  است.
وی گفت: چاقی یکی از بیماری هایی است که درصد بالایی از مردم در ایرن به آن مبتلا هستند همچنین امار  روزافزون آن هم در کشور دیده می شود.
وی تصریح کرد: هنگامی چاق محسوب می شوید که وزن شما بیست درصد بیش از استاندارد وزن متناسب با قد، سن و نژاد باشد، نقطه تقریبی تشخیص چاقی  با در نظر گرفتن قد فرد میزان مشخصی دارد که اگر فرد نزیدک به نقطه چاقی باشد باید وزن خود را کاهش  دهد و اگر وزن در حال افزایش است باید به پزشک مراجعه کند.
وی ادامه داد: چاق بودن گناه، خطا و یا پایین بودن سطح اجتماعی نیست بلکه شرایط فیزیولوژیکی  حامل ریسکهایی برای سلامتی بدن است.
*** ضرورت درمان چاقی با داروهای استاندارد
دکتر شبنم خالق پرست داروساز در ادامه افزود: به طور کلی فراتر از نقطه چاقی سلامتی شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد به علاوه  مقادیر بالای چربی در ماهیچه خطر را بیشتر می کند اما توصیه می شود از داروهای لاغری بدون داشتن آگاهی کافی و علمی  در این زمینه استفاده نکنید.
وی گفت: با تقسیم دور کمر به چند بخش این نسبت به دست می آید اگر بالاتر از 8 دهم در زنان و  95 صدم در مردان  باشد ریسک بالایی برای سلامتی وجود دارد از جمله فشارخون بالاتر، سخت شدن رگها، حملات قلبی،  واریس، سکته، مشکلات معده و مثانه، سرطان  پروستات، سرطان کولون، سنگهای کلیوی و بسیاری از  بیماریهای دیگر که هر یک نیازمند دوره های طولانی  درمانی و استفاده از داروهای متعدد است.
وی تصریح کرد: علت بروز چاقی هنوز کاملاَ شناخته نشده عوامل ارث به ویژه از ناحیه مادر، هورمونها،  محیط، فرهنگ، عادات تغذیه ای و نحوه زندگی هر کدام  نقشی دارند.
دکتر خالق پرست تأکید کرد: با توجه به شیوع بالای  چاقی در کشور و جهان روشهایی در این زمینه پیشنهاد می شود که پیروی از رژیم غذایی مناسب، استفاده از  داروهای کاهنده وزن مجاز و طبق دستور پزشک معالج،  ورزش مستمر و متناسب، استفاده از ماشین های سفت کننده و پرهیز از غذاهای چرب، غذاهای فوری و شیرینی هایی که از جمله این روشها هستند باید مورد توجه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha