سلامت نیوز :دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: روانشناس بالینی یکی از ارکان اصلی تیم‌های سلامت روان است و در صورتی که در این تیم‌ها حضور نداشته باشد، بخش مهمی از مداخلات مرتبط با موارد روانشناختی اجرا نخواهد شد.

مهرداد کاظم زاده عطوفی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: روانشناسان بالینی گروهی از روانشناسان هستند که در سطح دنیا به عنوان یکی از اعضای رسمی تیم سلامت روان شناخته می‌شوند و به صورت مستقیم درتشخیص و درمان اختلالات روانشناختی فعالیت می‌كنند.

وی در ادامه گفت: فعالیت روانشناس بالینی در تیم‌های سلامت روان بر تشخیص، اجرای آزمونهای روانشناختی و تشخیصی، اجرای برنامه های آموزشی سلامت روان و درمانهای غیر دارویی در حوزه اختلالات روانشناختی متمرکز است. همچنین روانشناس بالینی یکی از اعضای اصلی در طرح پزشک خانواده است.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران افزود: با توجه به برنامه‌های وزارت بهداشت، جایگاه روانشناسی بالینی نسبت به گذشته شفاف‌تر شده است و در حال حاضر روانشناسان بالینی در بیشتر مراکز آموزشی تخصصی در سطح کشور فعال هستند.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که در جامعه، حوزه روانشناسی بالینی را تهدید می کند، گفت: ابعاد متفاوتی در آسیب های حوزه روانشناسی بالینی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد که تعریف نشدن روانشناسی بالینی به عنوان یک رشته تخصصی متمرکز بر اختلالات روانشناختی و تفکیک آن از سایر گرایشها و گروههای روانشناسی از جمله این موارد است.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی افزود: متاسفانه این مورد از طریق سازمانها، نهادها و مراجعین مورد توجه واقع نمی شود به طوری که سایر گروه‌های روانشناسی از جمله عمومی، استثنایی، تربیتی و غیره بدون گذراندن آموزش‌های تخصصی لازم، در حوزه اختلالات روانشناختی مداخله می کنند و در نتیجه مشکلاتی را برای مراجعان ایجاد می‌كنند.

کاظم زاده عطوفی ناآگاهی مردم نسبت به فعالیتهای حوزه‌های تخصصی روانشناسی و مراجعه آنها به افراد فاقد صلاحیت را از دیگر معضلات حوزه روانشناسی برشمرد و گفت: در سراسر دنیا مقطع کارشناسی روانشناسی تنها با گرایش عمومی و به صورت پایه وجود دارد این در حالیست که در کشور ما به دلیل وجود عنوان گرایش بالینی در مقطع کارشناسی روانشناسی، انتظارات نادرستی از طرف دانشجو و جامعه از کارشناس روانشناسی بالینی ایجاد می شود.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در ادامه اظهار كرد در حوزه آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی بالینی، دانشجویان باد بخش مهمی از آموزش را در مراکز درمانی و بیمارستان های روانپزشکی بگذرانند و از نزدیک با بیماران روانی کار کنند که عنوان بالینی نیز برای فعالیت عملی روانشناس در نظر گرفته شده است.

وی اضافه كرد: متاسفانه در تعدادی از دانشگاههای سطح کشور، ارتباط مستقیم آموزشی با مراکز آموزشی و درمانی روانپزشکی وجود ندارد و در نتیجه بسیاری از فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی بالینی، فاقد تجربه بالینی هستند و صرفا عنوان روانشناس بالینی را دریافت كرده‌اند بنابراین لازم است آموزشهای درمانی تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای این افراد ارائه شود.

دبیر انجمن علمی و روانشناسی بالینی ایران كم توجهی مسؤولان به حمایت های بیمه ای از خدمات روانشناسی بالینی را از مشکلات مردم در استفاده از این خدمات عنوان و تاکید کرد: با توجه به نیاز به رجوع هفتگی بعضی از مراجعه کنندگان به روانشناس بالینی و عدم حمایت های بیمه ای، اقشار زیادی از مردم از دریافت خدمات روانشناسی بالینی محروم می‌شوند.

کاظم زاده عطوفی در پایان گفت: واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات روانشناسی بالینی و پایین بودن سطح تعرفه های موجود در مقایسه با سایر حرفه ها باعث می شود برخی از روانشناسان در بخش خصوصی، نرخ تعرفه ها را رعایت نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha