سلامت نیوز : داروی دگزامتازون از دسته كورتیكواستروئیدهای صناعی (كورتون) است كه دارای اثرات بارز ضدالتهابی و ضد حساسیت بوده و باعث كاهش درد ناشی از فرایندهای التهابی بویژه در محل مفاصل می‌شود. همچنین سركوب سیستم ایمنی بدن را نیز سبب می‌شود. این اثرات دارو می‌تواند اغلب سیستم‌های مختلف بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایسنا، هر چند كاربرد وسیع داروی دگزامتازون مانند تمام داروها می‌تواند درمانگر و نجات بخش باشد، از سوی دیگر می‌تواند عوارضی را نیز بر جای بگذارد. از آنجا كه كورتون‌ها جز داروهای پرعارضه محسوب می‌شوند، توجه دقیق بر مصرف صحیح و آگاهانه آنها و پرهیز از تجویز و مصرف نابجا و بی‌رویه این داروها از سوی پزشكان و همچنین بیماران بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس مصرف این داروها باید با تجویز پزشك صورت گیرد و از مصرف خودسرانه آنها جدا پرهیز شود.

عوارض نامطلوب ناشی از مصرف نابجا و بی‌رویه آمپول دگزامتازون

-‌ تضعیف سیستم ایمنی بدن و كاهش سد دفاعی بدن در مقابل انواع عفونت‌ها

- به تاخیرانداختن ترمیم زخم‌ها

- ایجاد عوارضی مانند افسردگی، توهم و همچنین اختلالات ذهنی و پیدایش حملات مانیا و جنون

- اثر بر تعادل مایعات و الكترولیت‌های بدن كه منجر به احتباس نمك و آب در بدن و در نهایت ادم (ورم) می‌شود

- تاثیر بر توزیع چربی‌ها در بدن و به دنبال آن تجمع چربی‌ها در نواحی خاص بدن مانند پشت بدن و پشت گردن

- افزایش رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن مانند صورت بویژه در زنان

- افزایش فشارخون، افزایش قندخون (هیپرگلیسمی) و ایجاد دیابت و افزایش چربی‌های خون كه همگی فاكتورهای شناخته شده و قوی برای بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و سكته‌های قلبی هستند.

- كاهش تراكم استخوان‌ها و پوكی استخوان و همچنین مصرف دوز بالای آن موجب پارگی و یا آسیب تاندون‌ها می‌شود.

- افزایش فشارداخل كره چشم و بروز آب سیاه بویژه در افراد مسن و همچنین بروز آب مروارید.

- كاهش و تضعیف لایه‌های مخاطی دستگاه گوارش بویژه معده كه باعث بروز و تشدید زخم‌های گوارشی می‌شوند.

بیماران باید در نظر داشته باشند كه تجویز داروها و از جمله كورتیكواستروئیدها توسط پزشك با آگاهی و بررسی كامل مزایا و مضرات دارو در هر بیمار صورت می‌گیرد كه این امر نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی دقیق از داروها و بیماری‌ها و نیز شرایط بیماران است. بر این اساس ‌باید از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری كرد.

چه موارد احتیاطی باید رعایت شود؟

- باید توجه داشت كه برای رفع علائم حساسیت‌های ساده و یا مزمن نباید از كورتیكواستروئیدهای سیستمیك (دگزامتازون) به عنوان درمان اولیه استفاده كرد. این علائم را می‌توان با داروهای ساده‌تر و كم عارضه‌تر نظیر آنتی هیستامین‌ها كنترل كرد.

- در سرماخوردگی‌ها و حالات مشابه، با وجود امكان رفع سریع و ظاهری علائم با این داروها باید توجه داشت كورتیكواستروئیدها می‌توانند با تضعیف سیستم ایمنی، زمینه را برای تشدید حالات عفونی فراهم كرده و طول مدت بیماری را افزایش دهند.

- در مورد بیماری‌های التهابی مانند آرتروز روماتوئید و ... نیز توجه به این نكته ضروری است كه نباید ازكورتیكواستروئید به طور مزمن برای كنترل بیماری استفاده شود؛ چرا كه مصرف طولانی مدت آنها نه تنها نمی‌تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد بلكه می‌تواند در درازمدت باعث پیدایش عوارض ناخواسته و مشكلات جدی خصوصا در میان افراد مسن شود.

- در صورت حساسیت به داروی دگزامتارون و یا در صورت مبتلا بودن به عفونت‌های قارچی در هر ناحیه از بدن از مصرف این دارو خودداری شود.

- در صورت ابتلا به بیماری خطرناك، تب، عفونت و یا جراحی از مصرف داروی دگزامتازون اجتناب كنید.

- در طول درمان با داروی دگزامتازون از نزدیك شدن به افراد بیمار خودداری كنید.

-از قطع مصرف ناگهانی كورتیكواستروئیدها نظیر دگزامتازون خودداری كرده و با پزشك مشورت كنید.

 خطرات سوء مصرف قرص دگزامتازون برای افزایش وزن

در سال‌های اخیر استفاده از قرص‌ دگزامتازون برای افزایش وزن بویژه در میان جوانانی كه به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌كنند رواج یافته است.

لازم به ذكر است كه با وجود ظاهر پف آلود و افزایش وزنی كه با مصرف كورتیكواستروئیدهایی نظیر دگزامتازون پدید می‌آید باید توجه داشت كه این افزایش وزن، كاذب بوده و در نتیجه تجمع مایعات و آب در بدن صورت می‌گیرد كه‌ اثرات سو آن عبارتند از:

-‌ این دارو نه تنها باعث افزایش حجم عضلات و توان ورزشكاران نمی‌شوند بلكه برعكس باعث افزایش تجزیه عضلات و كاهش توده عضلانی فرد و ضعف عضلات خواهد شد.

-‌ با مصرف این دارو امكان پارگی و آسیب دیدن تاندون‌ها در ورزشكاران، هنگام انجام حركات ورزشی به شدت افزایش خواهد یافت.

- مصرف این دارو با دوز بالا، موجب تضعیف شدید سیستم ایمنی شده كه خود می‌تواند زمینه ساز ابتلا به عفونت‌های شدید شود كه بسیار خطرناك بوده و می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد.

- قطع مصرف این داروها نیز باید تحت نظر پزشك و به تدریج طی برنامه زمان‌بندی خاصی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلاموسوی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    46 8
    باسلام وتشکر از نوشتن مطالب خوبتون.من 2ماه پیش 14عددقرص دگزااستفاده کردم روزی یه قرص5/یه هو کنار گذاشتم ودیگه نخوردم الان میخوام دوباره استفاده کنم .عوارض داره اگه اره چه عوارضی.اگه ورزشکارم نباشی بازم این پفی کاذب از بین میره.متشکرم
  • میلاد ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    20 1
    من 14 ماه قرص دگزا مصرف کردم روزی 2 تا نیم خیلی ضرر داره بیچاره شدم. فشار چشمم بالا رفت. شانس آوردم کور نشدم چربی خون و کلسترول بالا رفت. آنتی بادی بدنم پایین اومد همون سیستم دفاعیه بدن. معده درد. چربی دور بازوم. رشد مو روی شونه هام. بخدا قسم خیلی ضرر داره. کنار بزارین ولی اگه مثل من طولانی مدت مصرف کردین در عرض 2 تا 3 هفته کم کم کنار بزارین.