سلامت نیوز : رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران كه در راس هیاتی به سومالی سفر كرده بود، از شیوع گسترده نابینایی و ضعف چشم در میان كودكان این كشور قحطی زده افریقا خبر داد.
 
محمود مظفر در بازگشت از این ماموریت، به ایرنا گفت: معاینات اولیه گروه اعزامی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به سومالی از تشخیص نابینایی شمار بسیاری از كودكان سومالیایی در اثر سوء تغذیه و فقر ویتامین آ حكایت دارد.
وی تصریح كرد: نابیناشدن كودكان و نبود مواد غذایی مناسب و آب آشامیدنی سالم برای مردم قحطی زده سومالی، این كشور را ثانیه به ثانیه به یك فاجعه بزرگ انسانی نزدیك می كند.
مظفر به همین دلیل به جامعه بین المللی و سازمان های امدادرسان ملی و مردم نهاد سراسر دنیا هشدار داد اوضاع خطرناك سومالی را با دقت و حساسیت بیشتر پیگیری و اقدامات عملی خود را برای نجات جان میلیونها نفر در این كشور آغاز كنند.
وی گفت: مشاهدات و بررسی های اولیه كارشناسان گروه ارزیاب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سومالی موید آن است كه خشكسالی و قحطی، شیوع بیماریهای واگیردار را در این كشور شاخ افریقا افزایش داده است.
به گفته مظفر، كمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ناشی از خشكسالی طولانی مدت در سومالی می تواند بر منطقه وسیعی از این كشور تاثیر گذاشته و بر شمار انبوه آوارگان، مرگ ومیر حیوانات اهلی و مشكلاتی چون سوء تغذیه در میان مردم بیفزاید.
وی افزود: خشكسالی علاوه بر ایجاد تغییرات در محیط زیست، مخاطراتی از قبیل آتش سوزی ، وقوع سیل ناگهانی و احتمال زمین لرزه و جریان گرد و غبار را نیز می تواند به همراه بیاورد.
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران یادآور شد: هر روز شمار زیادی از كودكان و زنان سومالیایی بر اثر گرسنگی و نبود مواد غذایی در معابر و جاده های منتهی به موگادیشو پایتخت این كشور جان می بازند و این در حالی است كه در پایتخت مقادیر فراوانی مواد غذایی ارسال شده از سوی سازمان های امدادرسان انبار شده است.
مظفر گفت: قحطی و گرسنگی در سومالی آنقدر شدید شده است كه هزاران نفر از زنان و كودكان محروم و كم برخوردار این كشور برای رسیدن به اردوگاه های ایجاد شده از سوی سازمان های امدادرسان كه بتوانند در آن شكمشان را اندكی سیر كنند كیلومترها مسیرهای نامناسب ، طاقت فرسا و صعب العبور را با پای پیاده طی می كنند.
به گفته سرپرست گروه ارزیاب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعزامی به سومالی، مادرانی كه كودكانشان را برای تهیه مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم با خود همراه می كنند، مجبورند دست به انتخاب های دشواری بزنند زیرا مجبورند كودكانی را كه در اثر سوء تغذیه ضعیف شده اند و امیدی به زنده ماندنشان نیست، در كنار جاده به حال خود رها كنند تا بمیرند و با كودكانی كه توانایی بیشتری دارند و قویتر هستند خود را به نخستین مراكز امدادرسانی صلیب سرخ ، هلال احمر یا سازمان ملل برسانند.
وی اظهار داشت: در دیدار با رییس جمعیت هلال احمر سومالی و نماینده كمیته بین المللی صلیب سرخ مستقر در منطقه قحطی زده مشخص شد 40 هزار نفر از آوارگان در یك ماه اخیر به موگادیشو مهاجرت كرده اند.
مظفر با اشاره به مهاجرتهایی كه طی دو ماه اخیر به پایتخت سومالی صورت گرفته است، شمار آوارگان مقیم مودگادیشو را حدود یكصدهزار نفر برشمرد كه به گفته وی، در پایگاه ها و مراكز امدادرسانی اطراف شهر مستقر شده اند اما همه این ها، قطره كوچكی برای امدادرسانی به مردم قحطی زده است.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه كرد: در حالی كه گرسنگان به اردوگاهها در موگادیشو، پایتخت سومالی هجوم می آورند، گروه الشباب، نزدیك به القاعده، راه ارسال مواد غذایی سازمانهای امدادرسان را بسته و گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر اینكه هزاران نفر از گرسنگی می میرند را رد می كند.
گروه ارزیاب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی كه به منظور ارزیابی و بررسی عمق فاجعه خشكسالی و قحطی سومالی به این كشور سفر كرده است، متشكل از مدیران ارشد معاونت های مختلف جمعیت هلال احمر در سازمان های امداد و نجات، بهداشت، درمان و توانبخشی و درمان اضطراری است.
به گزارش ایرنا، در پی وقوع قحطی و خشكسالی در منطقه شاخ آفریقا و كشور سومالی بیش از 11 میلیون انسان در وضعیت اسفباری قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha