متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: روزه گرفتن مبتلایان به بیماری ام. اس، به شرایط فردی این دسته از بیماران بستگی دارد.
 
سعید شاه بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماران ام اس در طول روز، خیلی سریع دچار خستگی می شوند بطوریكه بنا به اظهارات اینگونه بیماران، یك ربع فعالیت آنان، مانند یك روز فعالیت افراد دیگر است.
وی اظهار داشت: بیماران ام.اس نیاز به انرژی زیادی برای روزه گرفتن دارند بنابراین روزه داری به این دسته از بیماران توصیه نمی شود چراكه موجب افزایش خستگی و كاهش انرژی و كارآمدی آنان می شود.
این عضو انجمن ام اس خاطرنشان كرد اما اینكه بطور مطلق گفته شود روزه برای مبتلایان ام. اس ضرر دارد، درست نیست چراكه روزه گرفتن در برخی از مبتلایان ام.اس، تاثیر بسیار مطلوبی بر روح و روان آنان دارد.
شاه بیگی گفت: باتوجه به اینكه تقویت وضعیت روانی بیمار یكی از مهمترین اركان درمان است و وابستگی معنوی و روزه داری، آلام ناشی از بیماری را كاهش می دهد به گروهی از بیماران ام . اس توصیه می شود روزه بگیرند.
وی افزود: روزه در مبتلایان به ام.اس، پاسخ روشن و قطعی ندارد و این هنر پزشكان است كه توانایی گرفتن یا نگرفتن روزه در مبتلایان به ام.اس را تعیین كنند.
ییماری ام اس نوع بیماری است كه بخش های مختلف مغز و سیستم نخاعی را درگیر می كند؛ تاری دید و درگیری های حسی مانند گزگز كردن، مورمور شدن و خواب رفتن اعضای بدن -مانند انگشت شصت- بیش از 24 ساعت از نشانه های بیماری ام. اس (مولتیپل اسكلروزیس) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha