به گفته ابتکار ركود و افزایش نرخ بیكاری و ركودی كه به تورم هم منجر شده است عملا وضعیت را به گونه‌ای رقم می‌زند كه بحث محیط زیست مورد تاكید كمتر و در اولویت پایین تری قرار می‌گیرد یعنی عملا داریم به عقب بر می‌گردیم.

سلامت نیوز : به گفته ابتکار ركود و افزایش نرخ بیكاری و ركودی كه به تورم هم منجر شده است عملا وضعیت را به گونه‌ای رقم می‌زند كه بحث محیط زیست مورد تاكید كمتر و در اولویت پایین تری قرار می‌گیرد یعنی عملا داریم به عقب بر می‌گردیم.


ایلنا نوشت : اتخاذ سیاست‌های شتابزده و گاهی اشتباه توسعه اقتصادی در هر کشوری آثار بلند مدت و کوتاه مدت بسیاری را بدنبال خواهد داشت که بارزترین و خطرناک ترین آن بروز فقر اقتصادی است.

کشور ما نیز از این قاعده جدا نیست چنانكه با اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست حلقه فشارهای اقتصادی روز به روز تنگ‌تر شده و فقر هر روز بیشتر از گذشته دامنگیر جامعه می‌شود.

در این وضعیت بحرانی، هرآنچه را بتوان تصور كرد با مشكل مواجه خواهد شد و در این میان محیط زیست هم از تخریب و نابودی بی نصیب نخواهد ماند.

به اعتقاد کارشناسان مهم ترین چالشی که محیط زیست ایران با آن مواجه است، "شرایط بد اقتصادی" و یا به عبارتی فقر اقتصادی مردم است .

"معصومه ابتکار"، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره می‌گوید: «بین ركود اقتصادی، فقر، بیكاری و تخریب محیط زیست یك ارتباط مستقیم وجود دارد، همانطور كه بین آلودگی محیط زیست و تخریب محیط زیست، با فقر یك ارتباط پیوسته وجود دارد كه اصطلاحا به آن یك چرخه معیوب گفته می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «فقر و ركود اقتصادی با تخریب محیط زیست، ملازم هم هستند؛ هم تخریب محیط زیست موجب فقر می‌شود و هم فقر موجب تخریب محیط زیست.»

به گفته وی اکنون سال‌هاست كه بحث حفاظت محیط زیست را صرفا از نظر محیط زیست در نظر نمی‌گیرند بلكه یك نگاه،دانش و یك فن مدیریتی نیز با عنوان اقتصاد و محیط زیست شكل گرفته كه مبنای این نگاه از نظر علمی این است كه ما باید برای طبیعت ارزش گذاری اقتصادی انجام دهیم.»

ابتکار تصریح می ‌کند: «ارزش گذاری زیست محیطی را باید در حساب‌های ملی مان وارد شود و مشخص كنیم طبیعت چقدر می‌ارزد و اینكه اگر سیاستی را دنبال كنیم كه از طبیعت بهره‌برداری می‌كند، آن را از بین می‌برد یا آلوده می‌كند برای آن یك حسابداری ملی انجام شود كه این در برنامه چهارم توسعه برای شكل گرفتن یك نگاه منطقی و اقتصادی در بحث محیط زیست دیده شده بود که متاسفانه شکل عملی به خود نگرفت.»

وی با اشاره به بحث سبز شدن حساب‌های ملی می‌گوید:«این تكلیف وزارت اقتصاد، بانك مركزی و سازمان محیط زیست است که بهای طبیعت حساب شود برای مثال در هنگام برداشت از مرتع قیمت آن مشخص شود كه اگر از آن درست استفاده نشد چه هزینه‌هایی بر محیط زیست اقتصاد كشور تحمیل می‌شود.»

ابتکار معتقد است با این کار در هنگام وقوع رکود و بحران‌های اقتصادی که بیشترین صدمه به محیطزیست زده می‌شود می‌توان میزان خسارت را برآورد و برای مدیریت و کاهش اثرات مخرب آن اقدام کرد.

ابتكار می‌گوید:« با گران شدن قیمت سوخت و توزیع نادرست آن و استفاده نكردن از راهكارهای جبرانی مناسب، تورم و فشار اقتصادی رخ می‌دهد که همین امر بهره برداری از منابع پایه را بیشتر و افسار گسیخته ترمی‌کند كه اگر كنترل نشود لطمات جبران ناپذیری را به ویژه در روستاها و مناطق دور افتاده بر منابع طبیعی وارد می‌كند.»

وی در عین حال هشدار می‌دهد که گران شدن قیمت سوخت موجب می‌شود تا ساکنان مناطق روستایی به ویژه در مناطق جنگلی برای تامین سوخت و صرفه جویی در هزینه‌ها به سمت استفاده از چوب درختان و تخریب محیط زیست بروند.

نگرانی رئیس اسبق سازمان محیط زیست زیست هشداری جدی است زیرا مسئله رکود اقتصادی ناشی از سیاست‌های شتاب‌زده و فقر ناشی از آن در ابعاد مختلفی خودش را نشان می‌دهد و تاثیرات عمیقی بر وضعیت نامطلوب محیط زیست گذاشته است.

فقر اقتصادی باعث شده که مردم برای فرار از بیکاری و بی پولی از دولتمردان بخواهند که در هر شرایطی صنایع ، کارخانه‌های مخرب و جاده‌های ارتباطی را وارد منطقه زندگی آنها كند.

اكنون ردپای فقر و وضعیت بد اقتصادی را در بسیاری از اتفاقات و بلاهایی که بر سر محیط زیست می آید می‌توان مشاهده کرد.

به گفته ابتکار به حق ركود و افزایش نرخ بیكاری و ركودی كه به تورم هم منجر شده است عملا وضعیت را به گونه‌ای رقم می‌زند كه بحث محیط زیست مورد تاكید كمتر و اولویت پایین تری قرار می‌گیرد؛ یعنی ما عملا داریم به عقب بر می‌گردیم.

همچنین در بسیاری از موارد فقر اقتصادی، فقر فرهنگی را نیز به دنبال دارد. وقتی جامعه‌‌ای از نظر مالی تامین نباشد سرانه مطالعه در آن کم می‌شود، رسانه‌ها به‌جای توجه به محیط زیست به اقتصاد و صنعت می‌پردازند و اعضای جوامع مدنی آن قدر مشغول کار و فعالیت های اقتصادی می‌شوند که جایی برای فرهنگ و محیط زیست نمی‌ماند و از این رو در این جوامع وقتی کسی صحبت از محیط زیست می کند متهم به بی دردی و شکم سیری می‌شود.

هشدار ابتکار در زمینه بروز فقر فرهنگی دراثر فقر اقتصادی نیز جدی است.

وی معتقد است اگر فرهنگ آسیب ببیند، بر رفتار افراد تاثیر گذار است به آن معنی که به جای حرکت همگام در جهت محیط زیست حرکت بر ضد آن خواهد شد؛ اوادامه می‌دهد:« با وجود NGOها و نهادهای مدنی از بی فرهنگی‌ها درزمینه حفظ محیطزیست در برابرفشار اقتصادی جلوگیری می‌شود.»

به عقیده ابتکار وضعیت خلاء فعلی در زمینه توجه به محیط زیست، نتیجه 5،6 سال كم توجهی و بی توجهی به موضوعی به نام محیط زیست است و حال زار محیط زیست کشور با خراب‌تر شدن وضعیت اقتصادی بدتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha