شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 31599

دلشاد با بیان این که چاقی،پرخوری، زندگی بدون تحرک و استعداد ژنیتکی افراد مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شوند،تصریح کرد: بیماری دیابت عمدتا به صورت افزایش قند خون بروز پیدا می کند و به دنبال آن، بیمار دچار علایمی می شود که شامل پرنوشی، پر ادراری و کاهش وزن خواهد بود.

سلامت نیوز : دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بیماران دیابتیک که تحت درمان با انسولین هستند، روزه نگیرند.

به گزارش برنا، حسین دلشاد دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم با تاکید براین که بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم است،اظهار داشت:  بیماران دیابتیک تحت درمان با انسولین هستند، توصیه می شود تا از روزه داری اجتناب کنند.

حسین دلشاد با بیان این که شایع ترین بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم، دیابت قندی و تیروئید هستند، اظهار کرد: بیماری دیابت در حال حاضر جمعیتی بالغ بر 250 میلیون نفر در جهان را شامل می شود.

وی افزود: حدود شش تا هفت درصد افراد بالای 20سال کشورمان مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 هستند که در دوره ی بلوغ و بعد از آن بیماریشان تظاهر پیدا می کند. حدود 10 درصد بیماران دیابتی، مبتلا به دیابت نوع 1 هستند که در دوره کودکی و نوجوانی بروز پیدا می کند.

دلشاد با بیان این که چاقی،پرخوری، زندگی بدون تحرک و استعداد ژنیتکی افراد مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شوند،تصریح کرد: بیماری دیابت عمدتا به صورت افزایش قند خون بروز پیدا می کند و به دنبال آن، بیمار دچار علایمی می شود که شامل پرنوشی، پر ادراری و کاهش وزن خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه نیمی از بیماران دیابتیک از بیماری خود مطلع نیستند یعنی بیماری در نیمی از افراد بدون علامت است و این بیماران زمانی مورد تشخیص قرار داده می شوند که دچار یکی از عوارض مزمن دیابت شده باشند.

دبیر علمی کنگره بیماری های غدد دورن ریز و متابولیسم افزود: مهم ترین عوارض مزمن دیابت، گرفتاری عروق کوچک و بزرگ در بدن است که به صورت گرفتاری شبکیه چشم بروز پیدا می کند و منجر به اختلال دید و در نهایت کوری می شود.همچنین این بیماران دچار اختلال کلیوی شده که منجر به نارسایی کلیه می شود.

وی تصریح کرد: درگیری عروق بزرگ قلب که منجر به سکته های قلبی شده و درگیری عروق بزرگ مغز که منجر به سکته های مغزی می شود از جمله عوارض مزمن بیماری دیابت هستند. همچنین درگیری عروق بزرگ بخصوص در اندام های تحتانی که منجر به زخم پای دیابتی شده و در خیلی از موارد منجر به قطع اندام می شود از دیگر عوارض مزمن دیابت به شمار می رود. چنانچه بیماری دیابت به موقع تشخیص داده نشود و بیمار به خوبی کنترل نگردد دچار این عوارض مزمن خواهد شد.

دلشاد توصیه کرد: تغییر شیوه ی زندگی یعنی اجتناب از پرخوری،مصرف غذاهایی پر انرژی مانند بسیاری از شیرینجات یا فست فود ها که منجر به افزایش وزن می شود مهم ترین عوامل پیشگیری کننده از بروز دیابت در افراد مستعد محسوب می شوند.

وی ادامه داد: کنترل مطلوب قند خون مانع بروز عوارض مزمن دیابت می شود و در حقیقت یک زندگی و طول عمر طبیعی را به بیمار بر می گرداند. چنانچه بیمار دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو بوده و با رعایت رژیم غذایی،انجام فعالیت جسمی و مصرف داروهای خوراکی ضد دیابت، قند خون آن قابل کنترل نباشد بیمار نیاز به تزریق انسولین پیدا می کند. بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک،برای درمان نیاز به انسولین داشته و مصرف داروهای خوراکی ضد دیابت در این گروه از بیماران تاثیری ندارد.

به گفته دلشاد، در حال حاضر درمان های جدیدی هم برای درمان دیابت شامل پیوند گلبول های سازنده انسولین، پیوند سلول های بنیادی مطرح است که تاکنون در مرحله تحقیقات به سر می برند.  

دبیر علمی کنگره بیماری های غدد دورن ریز و متابولیسم تصریح کرد: بیمار دیابتی که دچار عوارض مزمن دیابت شده  یا بیمارانی که چندین نوع قرص ضد دیابت مصرف می کنند بهتر است که از روزه داری پرهیز کنند. اما در سایر موارد برای مثال بیماری که قند خون وی در یک یا دو نوبت مصرف قرص یا با مصرف مقدار کم انسولین قابل کنترل است و دارای عوارض دیابت نیستند روز داری برای آنها بلا مانع است.

نهمین کنگره بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم به همت انجمن متخصصان غدد درون ریز و متابولیسم ایران و پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روزهای بیست و چهارم تا بیست و هفتم آبان ماه سال جاری در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.


به گفته وی علاقمندان به شرکت در این کنگره تا نیمه شهریور ماه سال جاری برای ارسال مقالات زمان داشته و می توانند به سایت www.iced2011.com مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha