سلامت نیوز : رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به مصرف مایعات داغ به عنوان عامل خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی گفت: با تغییر نگرش و فرهنگ تغذیه‌ای مردم می‌توان بروز سرطان‌های مری و معده را نسبتا كنترل كرد.

دكتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، در مقایسه آمار بروز سرطان در كشور در سال‌های 86 و 87 گفت: این مقایسه حاكی از آن است كه میزان بروز سرطان مری كاهش یافته است.

وی سرطان معده را شایع‌ترین نوع سرطان در مردان كشور عنوان كرد و گفت: با وجود آن كه سرطان معده شایع‌ترین نوع سرطان در مردان كشور است اما مشاهده می‌شود كه میزان بروز آن به طور كلی در كشور مقداری كاهش یافته است. آنچه كه باعث كاهش سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود به عوامل خطر این بیماری‌ها و افزایش سطح آگاهی مردم از این عوامل خطر بازمی‌گردد.

رمضانی مصرف مایعات داغ را یك عامل تخریبی برای سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی عنوان كرد و گفت: در كشور ما فرهنگ مصرف مایعات داغ مانند چای داغ مدت‌های زیادی میان اقشار جامعه جاری بوده است. این در حالی است كه اكنون در اغلب كتاب‌های آنكولوژی به مایعات داغ به عنوان یك عامل خطر سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی اشاره شده است.

وی با اشاره به ارتباط مصرف دخانیات و بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، ادامه داد: با كاهش مصرف دخانیات سرطان‌های دستگاه‌های گوارش نیز كمتر می‌شود. همچنین استفاده عمومی از یخچال و نگهداری مواد غذایی در فضایی مناسب سبب می‌شود انواعی از سرطان‌های معده كه با میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط دارد، كاهش می‌یابد. بر این اساس است كه بروز نوع خاصی از سرطان معده كاهش یافته است كه در مجموع اثر خود را در میزان كل بروز سرطان‌های دستگاه گوارش گذاشته است.

به گفته رییس اداره سرطان وزارت بهداشت این نوید وجود دارد كه با افزایش سطح آگاهی مردم از عوامل خطر بروز سرطان‌ها، میزان بروز سرطان معده و مری در سال‌های آتی كم و كمتر شود.

رمضانی در پایان گفت: هر چند كه سرطان‌های مری و معده متد تشخیص زودرس ندارند اما با تغییر نگرش و تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم می‌توان این دو سرطان را نسبتا كنترل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha