سلامت نیوز : یك كارشناس صنعت غذا گفت: میكروب‌های موجود در شیر فله با جوشاندن به طور كامل از بین نمی‌رود و تشخیص آنتی بیوتیك‌های موجود در شیر نیز فقط با دستگاه‌های صنعتی امكانپذیر است.

به گزارش فارس، حسین چمنی با هشدار نسبت به مصرف شیرهای فله گفت: بسیاری از مصرف كنندگان شیرهای فله‌ای(شیرهای خام كه فرآیند پاستوریزه یا استریل در آنها انجام نشده است) پس از خرید این شیرها با تصور اینكه میكروب‌های موجود در شیر خام با جوشاندن از بین می‌روند، آن را می‌جوشانند، اما تشخیص وجود میكروب‌ها و آنتی‌بیوتیك های موجود در شیر فله، فقط در كارخانه‌های صنعتی امكانپذیر است.

وی گفت: در فرآیند جوشاندن شیرفله، فقط بخشی از میكروب‌های خطرناك موجود در شیر نابود می‌شوند، چرا كه با امكانات موجود در منزل، حرارت به صورت یكسان به تمام اجزای شیر نمی‌رسد و ممكن است برخی میكروب‌ها در لایه‌های سردتر شیر به حیات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینكه افزایش زمان جوشاندن شیر برای اطمینان از نابودی میكروب‌ها نیز حدود 30 درصد، ارزش غذایی شیر را كاهش می‌دهد و بخش عمده پروتئین شیر به ته ظرف چسبیده، از دسترس مصرف‌كنندگان خارج می‌شود، یادآور شد: به همین دلیل، جوشاندن شیر از بعد ارزش غذایی و اقتصادی به صرفه نیست.

وی ادمه داد: شیر خام مورد استفاده برای تولید شیر پاستوریزه و استرلیزه در كارخانه، مورد آزمایش‌های مختلف از جمله شمارش بارمیكروبی، سلول‌های سوماتیك، سنجش آب در شیر، میزان فلزات سنگین، درصد چربی و پروتئین، مواد افزودنی به شیر برای افزایش ماندگاری و تست آنتی بیوتیك قرار می‌گیرند.

چمنی با تاكید بر اینكه ممكن است شیرهای فله‌ای، دارای آنتی بیوتیك باشند، گفت: استفاده از شیر آنتی بیوتیكی، بدن مصرف‌كننده را نسبت به این داروها مقاوم كرده در صورت ابتلا به بیماری، استفاده از آنتی بیوتیك برای آنها اثربخش نیست. در این موارد استفاده از آنتی بیوتیك‌های قوی‌تر آثار جبران ناپذیری بر سلامت فرد باقی خواهد گذارد.

وی با تأكید بر اینكه كارخانه‌ها با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته بیشتر از 90 درصد جسم میكروب‌ها را قبل از پاستوریزاسیون از شیر جدا سازی می‌كنند، یادآور شد: در روش صنعتی، با وجود استفاده از حرارت ارزش غذایی شیر به هیچ وجه كاهش نمی‌یابد. زیرا در پاستورازیسیون شیر خام در دمای 75 درجه به مدت 15 ثانیه حرارت می‌بیند و عاری از میكروب بیماری زا می‌شود.

وی افزود: در فرآیند استریلیزاسیون هر چند كه شیر خام در دمای 145 درجه حرارت می‌بیند، اما به دلیل اینكه اینكار در شرایط خاص و تحت فشار انجام می‌گیرد، شیر به نقطه جوش نرسیده و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود. در این فرآیند زمان نیز به 2 ثانیه كاهش یافته است.

این كارشناس صنعت شیر تصریح كرد: به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترك انسان و دام و نیز رعایت حداكثر صرفه‌جویی، مردم حتماً از شیرهای بسته‌بندی پاستوریزه یا استرلیزه مجاز استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha