شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3161

تجمع 150 تا 200 نفره پزشكان در اعتراض به افزایش نیافتن حقوق سالانه خود در مقابل سازمان نظام پزشكی كشور باعث شد شخص وزیر بهداشت خبر اصلاح مصوبه دولت در مورد افزایش حقوق پرسنل بهداشتی- درمانی را اعلام و تاكید كند: پزشكان دیگر از دریافت فوق العاده شغل ترجیحی امسال مستثنی نیستند و مانند بقیه از این مزایا برخوردار می‌شوند.

پاسخ مثبت به مرزداران سلامت

تجمع روز پنج‌شنبه كه در آن اكثرا پزشكان عمومی‌شاغل در بخش دولتی حاضر بودند از ساعت 11 تا 14 ادامه داشت و سرانجام با حضور شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشكی و گفت و گو با پزشكان معترض، مبنی بر اینكه سازمان نظام پزشكی پیگیر حقوق پزشكان است و در این زمینه مكاتبه كرده است تجمع خاتمه یافت.
اعتراض پزشكان به مصوبه اخیر دولت در مورد افزایش حقوق كاركنان دولت بود كه اعلام شده بود برای رسیدن به عدالت در پرداخت حقوق كاركنان دولت، امسال حقوق همه پرسنل دولتی به جز پزشكان افزایش می‌یابد و در واقع پزشكان از افزایش حقوق سالانه مستثنی شده‌ بودند.

اما تقریبا همزمان با این تجمع، كامران باقری لنكرانی، در جلسه هم اندیشی استادان دانشگاههای علوم پزشكی كشور در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مسئله مستثنی شدن افزایش حقوق پزشكان بخش دولتی با رایزنی ما در دولت حل شده است و افزایش حقوق سالانه شامل حال پزشكان نیز می‌شود.

وی اضافه كرد: با وجودی كه این مسئله را در تاریخ ششم اردیبهشت به افراد مربوطه اعلام كرده‌ایم باز هم شاهد عكس العملهای اعتراضی در این خصوص هستیم.

این در حالی بود كه مسعود مسلمی‌فرد، نائب رئیس انجمن پزشكان عمومی‌كشور در گفت و گو با خبرگزاری فارس، اعلام كرد: هیچ گزارشی دال بر حل شدن مسئله افزایش حقوق پزشكان بخش دولتی به ما گزارش نشده است و اگر چنین قضیه‌ای صحت دارد هر چه زودتر به صورت رسمی‌اعلام كنند تا ما نیز پزشكان معترض را قانع كنیم.

به گفته مسلمی‌فرد بر اساس آنچه تا روز پنج‌شنبه رسما اعلام شده بود حقوق همه پرسنل بخش دولتی بر اساس رتبه و گروه بین 5 تا 20 درصد در سال 86 افزایش می یابد اما در این مورد پزشكان شاغل در بخش دولتی استثنا شده بودند.

با این حال كامران باقری لنكرانی،  در گفت و گو با فارس، افزود: در بند 6 مصوبه 28 فروردین دولت در مورد افزایش حقوق رسته‌های بهداشتی- درمانی و معلمان آمده بود، پرسنلی كه مجموع حقوق و مزایای آنها كمتر از 300 هزار تومان باشد از پرداخت فوق العاده شغل تعدیل برخوردار می‌شوند، اما پزشكان از این بند مستثنی شده بودند كه بعدا با صحبتهایی كه با ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری داشتیم این مصوبه اصلاح شد.

وی افزود:‌ پس از بررسی موضوع مشخص شد پزشكان عمومی‌در بدو استخدام 210 تا 220 هزار تومان حقوق می‌گیرند و بنابراین فوق العاده شغل ترجیحی شامل حال این افراد نیز مانند سایر رسته‌های بهداشتی- درمانی و معلمان می‌شود و این مصوبه دولت با برداشتن لفظ استثناء پزشكان اصلاح شد.

عباس زارع نژاد، مدیر روابط عمومی‌وزارت بهداشت نیز در توضیح این مطلب به همشهری گفت: مصوبه دولت در تاریح 28 فروردین امسال تصویب شده بود كه وزارت بهداشت برای اصلاح این اشتباه 4 اردیبهشت ماه طی نامه‌ای خطاب به آقای دكتر داوودی، معاون اول ریاست جمهوری خواستار اصلاح آن شد.

نامه وزیر بهداشت نامه مفصلی بود و مستندات كافی را برای اصلاح این اشتباه دربرداشت كه در پاسخ به این نامه بر اساس اصلاحیه‌ای كه در تاریح 12اردیبهشت به وزارت بهداشت رسید، اعلام شد كه در متن مصوبه قبلی اشتباهات تحریری صورت گرفته كه با برداشته شدن استثناء پزشكان از تبصره 6 این مصوبه اصلاح شدند.

وی گفت: البته پیش از این اصلاحیه معاون اول ریاست جمهوری قول مساعد را برای اصلاح این مصوبه داده بود و وزارت بهداشت مراتب را به صورت شفاهی به سازمان نظام پزشكی و پزشكان در مورد اصلاح این مصوبه داده بود، ولی متاسفانه با وجود این شاهد برخی اعتراضها از سوی برخی پزشكان بودیم.

زارع نژاد افزود:‌ طی این مدت به جز وزارت بهداشت هیچ مكاتبه رسمی‌دیگری برای اصلاح این موضوع انجام نشد و اكنون با تلاش وزارت بهداشت این اصلاحیه به تمام دانشگاههای علوم پزشكی ابلاغ شده است.

پزشكان ایرانی نزدیك به خط فقر

علیرغم تصوری كه عموم مردم از وضعیت اقتصادی پزشكان دارند و آن هم به علت وضعیت خاص درصد اندكی از پزشكان متخصص و با سابقه است كه مردم آن را به همه پزشكان تعمیم می‌دهند، پزشكان عمومی‌در كشور ما با چالش‌های اقتصادی فراوانی رو به رو هستند.

چنانكه به گفته دكترحسن هویدا رئیس انجمن پزشكان عمومی‌كشور جایگاه پزشكان عمومی‌در نظام سلامت باید تبیین شود و مشكل اشتغال در این زمینه زمانی حل خواهد شد كه جایگاه این پزشكان مشخص باشد و زمینه كار و فعالیت برای آنها فراهم شده باشد.

بالاترین حقوق در نظام بهداشت و درمان كشور برای پزشكان عمومی‌كه در طرح پزشك خانواده و در نقاط دورافتاده و محروم مشغول به كار هستند، ماهانه حدود 800 هزار تومان است كه این افراد هم هر ماه 70 درصد حقوقشان را دریافت می‌كنند و30 درصد مابقی آن نیز هر سه ماه یكبار به آنها پرداخت می‌شود.

چند روز قبل، دكتر فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به تحقیقی كه در كشورهای فقیری همچون سوریه، بنگلادش، پاكستان و هندوستان انجام شده و با معدل گیری تعرفه‌های خدمات پزشكی این كشورها مشخص شده كه این تعرفه‌ها در كشورهای مذكور 4 برابر تعرفه‌های خدمات پزشك عمومی‌كشور است، گفت: باید با پزشكان كه زمان زیادی را برای كسب علم صرف كرده‌اند به طورعادلانه برخورد شود همانطور كه میزان درآمد یك خلبان و یك راننده یكسان نیست.

رئیس جامعه جراحان با بیان این كه اخلاقیات همچنان در جامعه پزشكی بسیار بیشتر از سایراقشار رعایت می‌شود، گفت: در هیچ حرفه‌ای مثل پزشكی چنین خدمات رایگانی به مراجعان ارائه نمی‌شود، همچنان كه در بسیاری از موارد پزشكان بیماران را بدون دریافت حق ویزیت معاینه می‌كنند.

فاضل گفت: تعداد كثیری از افراد جامعه پزشكی نزدیك به خط فقر زندگی می‌كنند كه این برای كشوری مثل ما ناراحت كننده و دردآور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha