سلامت نیوز : براساس گزارش های جهانی موارد ابتلا به بیماری های منتقله از آب و غذا در دنیا در حال گسترش بوده و در چند سال اخیر طغیان های زیادی از این بیماری ها در نقاط مختلف جهان گزارش شده است.
منصور خالصی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه تامین آب و مواد غذایی سالم یکی از نیازهای بسیار ضروری به ویژه در کشور های فقیر و برخی از کشورهای در حال توسعه است و متاسفانه با وجود برخی از اقدامات هنوز مشکلات و معضلات زیادی در این خصوص وجود دارد.
وی با بیان این که تامین سلامت غذا در کنار تلاش برای تهیه غذا اهمیت دو چندانی دارد ، تصریح کرد: مسئولیت مهم دولت تامین سلامت زنجیره غذایی از مزارع تا سفره مردم است و برای عملی کردن آن همکاری بین بخش وسیعی لازم است و هر بخش باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.
خالصی با اشاره به اینکه به دلیل متعدد بیماری های منتقله از آب و غذا بسیاری از کشور های دنیا را درگیر خود کرده است ،‌تاکید کرد: براساس گزارش های جهانی موارد ابتلا به بیماری های منتقله از ‌آب و غذا در دنیا در حال گسترش است و در چند سال اخیر طغیان های زیادی از این بیماری ها در نقاط مختلف جهان گزارش شده است.
وی اظهار داشت: بیماری های منتقله از آب و غذا همه ساله موجب ابتلا به مرگ و میر تعداد قابل توجهی از مردم می شود و هزینه های سنگینی را هم به مردم و دولت ها تحمیل می کند.
خالصی یاد آور شد: خوردن غذا یا آشامیدنی آلوده منجر به بروز طغیان های کوچک و بزرگ می شود که عوامل این آلودگی عمدتا باکتری ها ، توکسین ها ، ویروس ها و انگل ها هستند که به اشکال عفونت یا مسمومیت ظاهر می شوند.
وی خاطر نشان کرد:" با توجه به گسترش بیماری های منتقله از آب و غذا در سطح جهانی و مشکلات قابل توجهی که این بیماری ها به وجود آورده اند، لذا پیشگیری از شیوع این بیماری ها از راههای مختلف و با توجه به شرایط خاص هر جامعه از جمله ارتقای آگاهی مردم در خصوص چگونگی مصرف ‌آب و مواد غذایی تامین ‌آب و مواد غذایی سالم و بهداشتی و تقویت سیستم گزارش دهی بیماری ها بسیار ضروری است.

** کودکان و زنان خانه دار بیشترین آمار مبتلایان به بیماری های منتقله از آب و غذادر ادامه مهدی سیدیان کارشناس ارشد بیماری های منتقله از آب وغذا افزود: تاکنون مطالعات گوناگونی درخصوص ویژگی های دموگرافیک و اپیدمیولوژیک بیماری های منتقله از ‌آب و غذا صورت گرفته که در بین این مطالعات وجود اشتراک زیادی دیده می شود.
وی با بیان اینکه براساس اغلب مطالعات کودکان و زنان خانه دار بیشترین آمار مبتلایان به بیماری های منتقله از آب و غذا را داشته اند تاکید کرد: تقریبا همه گروهها سنی در معرض آلودگی به بیماری های ‌آب و غذایی بوده اند و شیوع این بیماری ها هم مناطق شهری و هم در مناطق روستایی به میزان زیاد گزارش شده است.
سیدیان گفت: در مجموع حدود 90 درصد طغیان های مربوط به بیماری های منتقله از آب و غذا و مابقی مربوط به آب یا به صورت همزمان بوده است.
وی یاد آور شد: بر اساس پژوهش های انجام شده عوامل بیماری زایی همچون ایکولای پاتوژن ، شیگلا، هپاتیبa و توکسین ها از جمله مهمترین عوامل بروز بیماری های منتقله از آب و غذا بوده اند.
سیدیان با اشاره به اینکه پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری های  منتقله از آب و غذا در نقاط مختلف جهان از جمله در کشورمان ضروری است اظهار داشت: یکی از مهمترین روش های پایش سلامت زنجیره و ثبت و گزارش دهی بیماری های عفونی منتقله از غذا و مسمومیت های غذایی است چرا که افزایش بروز و شیوع این بیماری ها لزوم بازنگری سیاست های غذایی و بهداشتی را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha