شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 31618
سلامت نیوز : مصرف غذاهای فست فود، كم تحركی، استرس و اضطراب، حوادث و تصادفات و استعمال دخانیات 4 عامل اصلی در كاهش عمر جوانان ایرانی به شمار می‌آید كه هم مردم و هم مسئولان باید در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند كه البته به دلیل اعتقادات مذهبی این امر در كشور ایران نسبت به سایر كشورها بسیار كم است.

احمدرضا درستی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نداشتن شغل مناسب، آلودگی هوا و بیماری های روحی و روانی از جمله مشكلاتی است كه موجب كاهش طول عمر افراد می شود؛ البته تنها این مشكلات موجب كاهش طول عمر افراد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینكه بد غذایی و كم تحركی در كاهش عمر افراد نقش بسزایی دارد، افزود: بد غذایی، خوردن غذاهای فست فود و چرب و در كنار آن كم تحركی و ورزش نكردن نیز نقش موثری در كاهش عمر افراد دارد.

درستی تصریح كرد: این نكته را نباید فراموش كرد كه زنان دیرتر از مردان بیمار می شوند بنابراین مصرف بیش از حد مواد غذایی انرژی زا، مولتی ویتامین ها و مراجعه نكردن به پزشك موجب بروز بیماری در مردان می شود.

*استرس و اضطراب در كاهش عمر جوانان نقش موثری دارد

خسرونیا متخصص داخلی در ادامه گفت: سندرم متابولیسم، چاقی، فشار خون بالا، دیابت، كبد چرب و تنگی عروق از جمله عواملی هستند كه موجب كاهش عمر افراد می شود.

وی افزود: البته در كنار این موارد خوردن انواع فست فود، استرس، اضطراب و استعمال دخانیات از دیگر عواملی هستند كه در كاهش عمر افراد موثر هستند.

خسرونیا با بیان اینكه 25 تا 30 درصد افراد كه در بخش های ccu بستری هستند دچار مشكلات استرس، اضطراب و یا دخانیات هستند، اظهار داشت: استرس، اضطراب و مصرف دخانیات به اندازه ای مهم است كه 25 تا 30 درصد افرادی كه در بیمارستان ها بستری هستند دچار این مشكلات بوده و در نتیجه همین امر كاهش عمر آنها را به همراه دارد.

وی تصریح كرد: سكته غیر معمول و یا وزن بالا نیز از دیگر عواملی هستند كه در كاهش عمر افراد نقش موثری دارند.

*حوادث و تصادفات مهمترین عامل كاهش عمر جوانان ایرانی است

فربد فدایی روانپزشك نیز در ادامه گفت: حوادث و تصادفات در میان جوانان ایرانی از مهمترین علل كاهش عمر افراد است و اینكه استرس و اضطراب را بخواهیم عاملی جهت كاهش عمر افراد ذكر كنیم آنقدر صحیح نیست چرا كه استرس و اضطراب یكی از كمترین عوامل در كاهش عمر افراد است.

وی افزود: رفتارهای مخاطره ‌آمیز، مصرف الكل و اعتیاد به طور نسبی عمر جوانان ایرانی را كاهش می دهد كه البته خوشبختانه با زمینه مذهبی كه در میان جوانان ایرانی وجود دارد این امر بسیار اندك است اما می‌توان بیان داشت كه همین عوامل از دلایل اصلی كاهش عمر در میان جوانان كشورهای صنعتی غربی به شمار می آید.

فدایی تصریح كرد: این نكته را نباید فراموش كرد كه هم اكنون میزان امید به زندگی در میان جوانان ایرانی در برابر با كشورهای اروپای شرقی بسیار بالاتر بوده كه مهمترین عامل آن اعتقادات مذهبی در بین جوانان ایرانی است.

*دخانیات یكی از عوامل اصلی كاهش عمر جوانان ایرانی به شمار می آید

مدنی رئیس دفتر مبارزه با دخانیات نیز در ادامه گفت: استرس، ورزش نكردن و بی تحركی، تغذیه و مصرف دخانیات 4 عامل اصلی مرگ در دنیا به شمار می آید.

وی افزود: هم اكنون درخصوص مصرف دخانیات لایحه ای به مجلس داده شده و بودجه ای برای آن تعیین شده و البته در سال های گذشته تاكنون بررسی های علمی بالایی با حضور حقوقدانان صورت گرفته است.

مدنی با بیان اینكه در جامعه ما باید این امر به طور مطلق جا بیافتد كه استعمال سیگار بد است، اظهار داشت: با توجه به اینكه استعمال سیگار علاوه بر بروز مشكلات خانوادگی، موجب بروز سرطان در افراد نیز می شود بنابراین باید به طور صحیح و مطلق جا بیافتد كه سیگار بد است.

وی تصریح كرد: از سال 1994 تاكنون روز 31 می را روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری كرده اند و امسال شعار این روز كاربردی كردن مفاد معاهده كنترل دخانیات است كه شامل 6 بخش می شود.

مدنی درخصوص اشكال نامگذاری روز جهانی دخانیات در سال 90 اظهار داشت: پایش مصرف دخانیات و راه های پیشگیری از آن، محافظت درخصوص مصرف نكردن دخانیات در مجامع عمومی، هشدار بر سر خطرات مصرف دخانیات در رسانه، اجرای ممنوعیت مصرف دخانیات و افزایش مالیات بر دخانیات از جمله اشكال نامگذاری روز جهانی دخانیات است.

* 78 میلیون نفر سالانه به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند

مدنی در ادامه گفت: ناراحتی های قلبی كه به دلیل مصرف دخانیات در افراد به وجود می آید را نباید در خصوص كاهش عمر افراد نادیده گرفت به طوری كه سن شروع بیماری های قلبی از 30 تا 40 سالگی پایین تر آمده و هم اكنون حد وسط آن بین سنین 25 تا 35 سالگی است كه یكی از علت های این امر استعمال سیگار است.

وی افزود:‌ سالانه 78 میلیون نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جامعه جهانی جان خود را از دست می دهند و این امر واقعا نگران كننده است.

مدنی با بیان اینكه استعمال دخانیات در میان خانم های ایرانی نسبت به سایر كشورها بسیار پایین است، تصریح كرد: نسبت به منطقه مدیترانه، كشور ایران مصرف پایین تر دخانیات را در میان خانم ها داراست اما همین امر نیز باید كاهش و حتی قطع شود؛ چرا كه استعمال سیگار در میان زنان، دختران و مادران هم به ضرر خانواده و هم جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha