سلامت نیوز : سرفه یک مکانیسم دفاعی و حفاظتی در کودک است و از بین بردن این مکانیسم از جمله به وسیله دارو های از بین برنده سرفه خطرناک بوده و می تواند موجب آسیب پذیری بیشتر کودک در برابر محرک و عوامل عفونی شود.
بهرام اسدزاده متخصص بیماری های کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بسیاری از اینکه فرزندشان در طول شبانه روز چندین مرتبه سرفه می کنند نگران بوده و برای برطرف کردن سرفه ایجاد شده دست به هر اقدامی می زنند.
وی گفت: کودکان طی شبانه روز ممکن است چندین بار سرفه داشته باشند که معمولا این سرفه ها به دنبال عفونت تنفس مانند سرما خوردگی بروز کرده و ممکن  است تا چند روز هم ادامه داشته باشد.
اسد زاده افزود: اگر سرفه کودک به دلایلی همچون عفونت تنفسی و سرما خوردگی ساده بروز کرده باشد معمولا نیاز به مداخلات پزشکی و مصرف دارو نخواهد بود چرا که این سرفه ها حداکثر با گذشت حدود دو هفته برطرف می شود.
وی یاد آور شد: البته اگر سرفه کودک به دلایلی غیر عفونت های ساده تنفسی ایجاد شده باشد و به اصطلاح مزمن بوده و در مدت زمان طولانی تری ادامه یابد، مداخلات پزشکی به موقع و درمان های دارویی و حتی غیر دارویی مورد نیاز خواهد بود.
این متخصص بیماری کودکان با اشاره به اینکه سرفه به خودی خود بد نیست و حتی به عنوان یک نیاز محسوب می شود تاکید کرد: در واقع سرفه یک مکانیسم دفاعی و حفاظتی در کودک است و از بین بردن این مکانیسم از جمله به وسیله داروهای از بین برنده سرفه خطرناک بوده و می تواند موجب آسیب پذیری بیشتر کودک در برابر مواد محرک و عوامل عفونی مختلف  شود.
اسد زاده گفت: به هر حال تا زمانی که سرفه کودک شدید نباشد و در مدت زمانی طولانی ادامه نیابد نباید چندان نگران بروز آن بود باید منتظر بهبودی آن با گذشت زمان بود.
وی خاطر نشان کرد: سرفه های مزمن در کودکان خطر ناک تر از سایر موارد سرفه هستند که در صورت ابتلا به آن مراجعه به موقع پزشک ضروری است.
اسدزاده یاد آور شد: برخی از عفونت های سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی ، دود سیگار و آلاینده های محیطی مانند خودروها و کارخانجات از جمله مهمترین عوامل ایجاد سرفه مزمن در کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha