شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 31622
سلامت نیوز : مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان اردبیل با تاكید به پرهیز مردم از خرید و مصرف قندهای آماده خرد شده گفت: این قندها خاصیت سرطان زایی دارد.

محمد دانه زن افزود: با توجه به اینكه بیشتر افراد قندهایی را می خرند كه به رنگ سفید است، لذا برخی كارخانجات برای سفید كردن قند از بلانكیت استفاده می كنند.

وی توضیح داد: بلانكیت در صنایع غذایی به عنوان رنگ بر استفاده شده و عوارض بسیاری برای جسم به دنبال دارد.

دانه زن گفت: بلانكیت سبب آسیب به مخاط معده شده، پرزهای روده را از بین می برد و سبب خنثی سازی آنتی اكسیدان ها و همچنین آسیب رساندن به سیستم گوارشی و پوست نیزمی شود.

وی گفت: متوسط مصرف قند در كشور ما سالانه 29 كیلوگرم است در حالی كه متوسط سرانه مصرف در دنیا 19 كیلوگرم است و ما باید سعی كنیم میزان مصرف قند در كشور را به 15 كیلوگرم برسانیم.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان اردبیل با اشاره به آزمایشات مكرر نمونه های تولید شده قند در داخل و خارج استان خاطرنشان كرد 50 نمونه در این خصوص از كارخانجات داخل و خارج استانی مورد آزمایش قرار گرفت كه 35 مورد غیر قابل مصرف و 15 مورد قابل مصرف گزارش شد.

دانه زن ادامه داد: از قندهای خرد شده در شهرستان ها نیز نمونه برداری شده و كارخانجات تولید كنننده متخلف قند به تعزیرات حكومتی معرفی خواهند شد.

وی با بیان این كه ما در تمامی سطوح مصرف مواد غذایی مشكل داریم خاطرنشان كرد تمایل به عادات غلط تغذیه ای، در سوق دادن تولیدكنندگان به تقلب در محصولاتشان موثر است.

دانه زن خواستار توجه به تغییر شیوه غلط تغذیه در جامعه با اطلاع رسانی و آموزش شیوه های درست تغذیه شد.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان با اشاره به اجرای طرح بهادیر در شهرستان سرعین در عرض یك روز افزود: این طرح با هدف ارتقا وضعیت بهداشت محیطی سرعین، ارائه آموزش های چهره به چهره به متصدیان فروش مواد غذایی، جلوگیری از ورود مواد غذایی و آشامیدنی های فاسد، بالا بردن اطمینان در میان مسافران و ... اجرا شد.

دانه زن افزود: در این طرح با 110 بازرس، هشت ناظر در قالب 10 اكیپ و با 610 نفر ساعت در روز تمامی هتل ها، آبگرم ها، مراكز توزیع مواد غذایی و... سرعین بازرسی شد.

وی ادامه داد: در بازرسی از 661 مكان و مغازه، 192 متخلف اخطاریه دریافت كرده و 891 متصدی هم از آموزش های بازرسان برخوردار شدند.

دانه زن خاطرنشان كرد در این بازرسی ها چهار تن مواد غذایی فاسد كشف شده كه عمده مواد غذایی فاسد مربوط به آلوچه رنگی بوده است.

وی اضافه كرد: علاوه بر این بازرسی ها، در 30 مورد نیز آب های گرم سرعین بازرسی شد.

وی با بیان موفقیت آمیز بودن طرح بهادیر افزود: این طرح به دلیل موفقیت آمیز بودن در كل استان اجرا شده و تمامی شهرستان های مشابه سرعین كه زیر 800 امكنه دارند مورد بازرسی یك روزه قرار می گیرند.

دانه زن ادامه داد: این طرح در سایر شهرستان های استان با بالای 800 مكان و مغازه هم به تفكیك صنوف اجرا خواهد شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha