سلامت نیوز : سالمندان می توانند از طریق جویدن آدامس های بدون قند به مدت 20 دقیقه، و نیز فلوراید تراپی، با خشکی دهانشان مقابله کنند.
دكتر احمد حائریان، متخصص بیماریهای لثه در خصوص مشکلات دهان و دندان در سالمندان اظهارداشت: بیماریهای لثه حاصل اتصال لثه و دندان بوده به نحوی که اگر این بیماری ادامه پیدا کند به ساختمانهای زیرین لثه سرایت کرده و منجر به لقی دندان و عوارض مربوطه خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که 8 تا 10 درصد افراد جامعه به بیماریهای لثه مبتلا می شوند ادامه داد: بهداشت ناکافی دهان و دندان از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری لثه در افراد مسن است و بیماری دیابت، استعمال سیگار، تغذیه نا مناسب، مسائل ژنتیکی و وضعیت ایمنی بدن از دیگر ریسک فاکتورهایی است که شانس ابتلا فرد را به این بیماری افزایش می دهد.
وی ضمن اشاره به روش های پیشگیری از بروز بیماری های لثه ابراز داشت: گام اول و مهمترین اقدام در پیشگیری از بروز این بیماری، مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان ها است و همچنین ترک سیگار، بهبود وضعیت تغذیه ای بیمار، درمان و کنترل بیماریهای سیستمیک، ویزیت های مکرر و منظم از دیگر اقدامات پیشگیرانه بروز بیماری های لثه است.
این متخصص بیماری های لثه در یزد گفت: بیماریهای همچون بیماریهای تنفسی، بیماریهای قلبی عروقی، آلزایمر، دیابت، بارداری و بیماری آرتریت روماتوئید به شکل مستقیم با بیماریهای لثه ارتباط دارند.
دكتر حائریان با اشاره به این كه خشکی و کاهش بزاق دهان (در نتیجه مصرف برخی داروها) و افزایش پوسیدگی دندان ها از شایع ترین مشکلات دهان و دندانی در سالمندان است،‌ به آنها توصیه کرد: سالمندان می توانند از طریق کنترل پلاک میکربی از طریق مسواک زدن و دهان شویه، کاهش مصرف تنقلات وعدم استفاده از آبمیوه های خیلی شیرین از بروز پوسیدگی دندانهایشان بهره مند شوند.
وی افزود: در صورتی که خشکی بیش  از حد، افراد سالمند را اذیت می کند این افراد می توانند از بزاق مصنوعی جهت کاهش خشکی دهان استفاده نمایند چرا که خشکی دهان سرعت ابتلا به بیماریهای لثه را افزایش می دهد.
وی با بیان این که عدم رعایت بهداشت دندان های مصنوعی در سالمندان می تواند منجر به بروز عفونت های قارچی شود، گفت: سالمندان باید روزانه به صورت مرتب دندان های مصنوعی خود را تمیز كرده و شب هنگام خواب آنها را درون ظرف آبی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha