شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
سلامت نیوز : احتمالا شاید با افرادی مواجه شده باشید که خود را در معرض رژیم‌های سخت می‌گذارند و این تمایل را دارند که در مدتی کوتاه و از هر طریقی وزن کم کنند یا حتی افرادی که دارای وزن متناسب هستند، ولی تمایل به لاغری‌های افراطی دارند. کارشناسان تغذیه و روانشناسان اجتماعی در مورد این تب لاغری با خبرنگار برنا به گفت‌وگو پرداختند.

بیماری روانی لاغری در کمین
دکتر مصطفی اقلیما رییس انجمن مددکاری ایران در مورد تب پوشیدن لباس‌های تنگ گفت:زمانی در کشور فرانسه چاق بودن دلیل زیبایی افراد بود. در موزه لوور تابلوهایی می‌توان دید که به این شکل هستند. در جامعه امروزی ما قالب لباس‍ها کوچک و تنگ شده و افراد دوست دارند به هر نحوی خود را لاغر کنند زیرا جامعه افراد را به این شکل می‌پسندد. ولی مشکل اصلی از خود شخص است. برخی افراد به صورت طبیعی چاق نمی شوند، اما افراد دیگری با زحمت خود را لاغر می‌کنند. آن وقت است که گرفتار بیماری لاغری می‌شوند و به این موضوع حساسیت پیدا می‌کنند.

رییس انجمن مددکاری ایران با تاکید بر این مطلب که زیربنای این حساسیت جلب توجه است ادامه داد: تب این جلب توجه در جامعه ایجاد شده، چنین اشخاصی به جای توجه به شعور و اخلاق و رفتار، فقط ظاهر را در نظر می‌گیرند و این اضطراب همیشگی را دارند که چاق نشوند و به مرور این مساله باعث ایجاد رفتارهای بیمارگونه در آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: این افراد در مراحل ابتدایی از لحاظ ارگانیک بیمار نیستند و از نظر فکری مساله اجتماعی و خانوادگی دارند. باید در درمان 5 الی 6 ماهه به آنها اعتماد به نفس داد و این موضوع را به آنها آموزش داد که ارزش را به چاقی و لاغری ندهند و برای خودشان ارزش قائل باشند. این مساله اگر به مراحل شدیدتری برسد ابتدا باید دارو درمانی انجام شده و سپس مشاوره را انجام دهند.

وزن تندرستی خود را پیدا کنید نه وزن لاغری
دکتر روح الله قطریسی،مشاور خانواده و کارشناس تغذیه هم در این باره به برنا گفت:اگر لاغری بر مبنای اصول و BMI (شاخص وزن بدن، قد، حجم توده استخوانی و میزان چربی داخل بدن) باشد، به افرادی که دارای اضافه وزن هستند، توصیه می‌کنیم که وزن را به حد استاندارد برسانند. اگر بالاتر از وزن تندرستی باشد باید بر مبنای یک اصول علمی به لاغری روی بیاورند. اما برای کسانی که به دلایل شخصی شکل خاصی از حالت بدنی را می خواهند و به رژیم های لاغری روی می آورند و وزن خود را به کمتر از وزن سلامتی می رسانند، توصیه نمی‌شود به لاغری روی بیاورند،زیرا مشکلات بعدی را برای آنها ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha