یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
سلامت نیوز : یك روانشناس بالینی با بیان اینكه دوقلوها، اجتماعی‌تر بار می‌آیند، گفت: دوقلوها، از بدو تولد یك همراه و همراه واقعی با خود دارند به همین خاطر در برقراری ارتباط موفق‌تر بوده، از كنار هم بودن لذت می‌برند و در برقراری تعامل و مشاركت با دیگران بهتر از سایر كودكان هستند.

دكتر رامین خدابخشی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: نكته قابل توجه در رابطه با دوقلوها این است كه اخیرا تولد دوقلوها در تمام دنیا، شایع شده است. ازسال 1980میلادی تاكنون تعداد دوقلوها در آمریكا 74 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: استفاده از برخی داروهای باروری، افزایش سن بارداری بویژه پس از 30 سالگی و بكارگیری روش IBF به منظور بازتولیدی زنان از جمله علل دوقلوزایی است. طی تحقیقاتی مشخص شده است كه 56 درصد زنانی كه با روش IBF باردار شده‌اند، دوقلو و چندقلو به دنیا آورده‌اند.

دكتر خدابخشی درباره تمایل خانواده‌ها به پوشاندن لباس‌های مشابه به تن دوقلوها عنوان كرد: مردم، دوقلوها را بچه‌هایی می‌بینند كه از نظر شكل ظاهری، پوشش و رفتار، دو موجود كاملا شبیه به هم و به عبارتی كپی یكدیگرند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد خانواده‌ها، تعمدا بچه‌ها را به این سمت سوق می‌دهند كه باید از هر نظر شبیه یكدیگر باشند و خودشان نیز تمامی لباس‌ها و اسباب بازی‌های دوقلوها را مشابه به هم تهیه می‌كنند. یك دلیل عمده آن هم این است خانواده‌ها تمایل دارند نظر دیگران را به سمت كودكان خود جلب كنند زیرا با انجام این عمل، خاص و متفاوت به نظر می‌رسند و این احساس برایشان لذت بخش است.

این روانشناس بالینی، ضمن تاكید بر لزوم رشد هویت مستقل فردی هر دو كودك، اظهار كرد: مشكل جدی كه در این زمینه وجود دارد این است كه چون این‌ها دو نفر هستند ناخودآگاه توجه كمتری از سوی پدر و مادر به هر كدامشان معطوف می‌شود. طی تحقیقاتی در استرالیا مشخص شده است كه اگر به فرض خانواده‌ای یك فرزند داشته باشد و در طول شبانه‌روز، 2 دقیقه وقت به او اختصاص بدهد، همان خانواده برای دوقلویشان، تنها 9 ثانیه وقت می‌گذارند.

رشد مهارت‌های زبانی كودكان دوقلو كندتر است

دكتر خدابخشی درباره تاخیر در رشد مهارت های زبانی بچه‌های دوقلو نیز گفت: تك قلوها، زبان را از پدرو مادرشان یاد می‌گیرند، در حالی كه دوقلوها، زبان را از یكدیگر می‌آموزند و حتی به كاربردن الفاظ به شكل غلط را از هم تقلید می‌كنند. به ویژه اگر والدین، فرزندان دیگری هم داشته باشند، نمی‌توانند وقت زیادی برای تقویت مهارت‌های كلامی كودكانشان بگذارند. به همین سبب رشد مهارت‌های زبانی كودكان دوقلو كندتر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، 50 درصد دوقلوهایی كه به دنیا می‌آیند نارس هستند و در مقایسه با نوزادان معمولی، وزن كمتری دارند، طبیعی است كه در رشد كمی عقب‌تر و ضعیف‌تر از سایر كودكان باشند.

این روانشناس بالینی درادامه با اشاره به اینكه به علت رقابتی كه میان خود دوقلوها با یكدیگر و با دیگران وجود دارد این مشكلات زبانی تا شش سالگی حل می‌شود، گفت: والدین حتما با كودكانشان تمرین سخن گفتن داشته باشند، با هر یك انفرادی صحبت كنند، برایشان كتاب بخوانند و هنگامی كه با آنها صحبت می‌كنند به چشم‌هایشان نگاه كنند تا مهارت‌های زبانی‌شان رشد كند.

اگر یكی از بچه‌ها بهانه گیری كرد، ابتدا به سراغ كودك آرام بروید!

دكتر خدابخشی به كودكانی كه بهانه‌گیر هستند نیز اشاره و اظهار كرد: دوقلوها وقتی مشاهده می‌كنند یكی از قل‌ها به مدت طولانی در كنار پدر و مادر می‌ماند، احساس حسادت می‌كنند. بنابراین والدین باید توجه كنند كه به هر دو كودك رسیدگی كنند.

وی ادامه داد: اگر یكی از قل‌ها، بهانه گیر باشد و بیهوده نق بزند، پدر و یا مادر باید ابتدا به سراغ كودكی كه آرام است رفته و مدت زمان اندكی را با او بگذارنند و سپس سراغ كودك بهانه‌گیر بروند. با این كار كودك اول تشویق می‌شود و كودك بهانه‌گیر نیز درمی‌یابد كه اگر توجه پدر و مادر را می‌خواهد باید شیوه‌ دیگری پیش بگیرد.

هنگام دعوای میان دوقلوها، والدین چه زمانی مداخله كنند؟

این روانشناس بالینی درباره زمان مداخله والدین در هنگام درگیری میان دوقلوها نیز توضیح داد: دعوای بین دوقلوها، مانند همه بچه‌های دیگر، امری طبیعی است. اما والدین قبل از اینكه بچه‌ها دست به رفتارهای تند و خشن بزنند باید وارد ماجرا شوند. به محض اینكه لحن بچه‌ها از حالت عادی خارج و به سمت تند و بی‌ادبانه صحبت كردن رفت، پدر و مادر باید مداخله كرده و نقش میانجی را بازی كنند.

وی ادامه داد: والدین نباید دوقلوها را با هم مقایسه كنند زیرا ممكن است این دو احساس تبعیض كنند. به عنوان مثال یكی از قل‌ها را «خوشگل من» و دیگری را «باهوش من» صدا نزنند زیرا ممكن است قل اول احساس كند حالا كه زیباست پس باهوش نیست و برعكس. این صفت گذاردن بر روی بچه‌ها ممكن است موجب تخریب روانی شود.

دكتر خدابخشی تاكید كرد: صحیح است كه باید تفاوت بچه‌ها را شناخت اما بزرگترها مراقب باشند كه به بچه‌ها برچسب نزنند.

این روانشناس بالینی، با بیان اینكه استعدادهای دوقلوها باید به صورت مجزا پرورش پیدا كند عنوان كرد: به عنوان مثال یكی از بچه‌ها تمایل دارد در بیرون از منزل ورزش كند و دیگری می‌خواهد در خانه بماند، والدین نباید كودك را از بیرون رفتن و تامین نیازهایش محروم كند بلكه استعداد دوقلوها را باید انفرادی شناخت، پوشش داد و به رشد آن كمك كرد.

دوقلوها، اجتماعی‌تر بار می‌آیند

دكتر خدابخشی ضمن بیان این موضوع كه دوقلوها، اجتماعی‌تر بار می‌آیند، گفت:  اساسا دوقلوها، خودخواه نیستند، زیرا همیشه آموخته‌اند كه یك نفر دیگر نیز هست و باید حقوقش را رعایت كرد. همچنین احساس همدلی‌شان نسبت به دیگران بیشتر است.

این روانشناس بالینی در پاسخ به این پرسش كه چه چیزی باعث آسیب این رابطه می‌شود، گفت: این رابطه دو نفری به خودی خود مشكلی ندارد اما اگر به این مساله منجر شود كه این دو كاملا شبیه هم شده و راه همدیگر را بپیمایند، رشد فردی‌شان مختل می‌شود.

دوقلوها را «دوقلوها» صدا نزنید

دكتر خدابخشی تاكید كرد: خانواده‌ها و اطرافیان هیچ‌گاه این دو كودك را تحت عنوان «دوقلوها» صدا نزنند و اسم‌های همراه به كار نبرند و مراقب باشند كه حتما از اسم بچه‌ها برای صدا زدنشان استفاده كنند. در واقع شما زمانی كه این دو را «دوقلوها» صدا می‌زنید برایشان یك هویت مشترك می‌سازید كه می‌تواند به این رابطه آسیب بزند.

وی همچنین درباره اینكه آیا لازم است اتاق خواب بچه‌ها را از هم جدا كنند، اظهار كرد: اعضای خانواده پیش از هر چیزی باید سعی كنند به كودكانشان یاد بدهند كه كارهایشان را مستقل از هم انجام بدهند. برخی پدر و مادرها برای اینكه دوقلوها در بزرگسالی منزوی نشوند به هم نزدیكشان می‌كنند و پیوندهای كاذب میانشان ایجاد می‌كنند. درحالی كه بچه‌ها باید خودشان توانایی‌های خود را شناخته و در مسیر صحیح حركت كنند.

دكتر خدابخشی تاكید كرد: پدر و مادرها سعی كنند به صورت مجزا با فرزندانشان ارتباط برقرار كنند. پدر یكی از قل‌ها را با خود از منزل بیرون ببرد و مادر با دیگری. برقراری ارتباط مجزا با هر یك و در موقعیت‌های متفاوت به منظور رشد فردی و مناسب هر دو كودك لازم است.

این روانشناس بالینی در خصوص چگونگی حفظ استقلال عاطفی دوقلوها نیز، عنوان كرد: مبناء و اساس حفظ استقلال عاطفی در دوران كودكی و تا پیش از 10 سالگی نهاده می‌شود. اگر این شخصیت در دوران كودكی صحیح و به تدریج شكل بگیرد در بزرگسالی هم به همین سیاق ادامه پیدا خواهد كرد.

بچه‌ها با داشتن پوشك احساس امنیت می‌كنند

دكتر خدابخشی همچنین درباره زمان از پوشك گرفتن دوقلوها گفت: این روند در بچه‌های دوقلو كندتر است. اما به محض اینكه رفتن به دستشویی را بیاموزند به علت رقابتی كه بینشان هست مشكل حل می‌شود. به این خاطر كه بچه‌ها با داشتن پوشك احساس امنیت می‌كنند و راضی نمی‌شوند به راحتی آن را كنار بگذارند، اگر پدر و مادر در فواصل مشخص، چه بچه‌ها بخواهند و چه نخواهند آنها را به دستشویی ببرند، این مساله برایشان جا افتاده و مثل سایر كارهایی كه انجام می‌دهند، عادی می‌شود.

وی در پایان با توضیح این مطلب كه چون دوقلوها، شیرین و دوست داشتنی هستند، سیستم تربیتی‌شان اغلب به سمت اقتدار نمی‌رود، یادآوری كرد: بعضا دیده می‌شود كه یك شكل كردن ظاهر دوقلوها از سوی خانواده،‌ نه تنها كنار گذاشته نمی‌شود بلكه مورد تشویق هم قرار می‌گیرد. اگر پدر و مادر بر همسان بودن پوشش و ظاهر بچه‌ها تاكید كنند، جلب توجه مردم از همان ابتدا هدف دوقلوها می‌شود و این مسئله بر رشد استقلال عاطفی شان اثرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha