سلامت نیوز : معاون اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با بیان این كه خود را متولی تعیین رشد جمعیت نمی‌دانیم، گفت: وظیفه، رسالت و تولیت‌ ما در مجموعه وزارت بهداشت، سلامت خانواده است و سعی می‌كنیم در مقوله سلامت مادر و كودك كه به سلامت خانواده منتج می‌شود تلاش كنیم و در مقوله‌های سلامت كار خود را پیش بریم.

دكتر محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامت مادر و كودك از سوی اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، گفت:  در این اداره آموزش‌های لازم به خانواده ارایه می‌شود. فاصله‌گذاری‌های مناسب میان بارداری‌ها (فاصله سه تا پنج سال میان بارداری‌ها) و سن مناسب بارداری ( باردار نشدن در سنین زیر 18 سال و بالای 35 سال) از جمله این آموزش‌هاست كه مادر می‌تواند از این طریق بارداری‌های سالمی را تجربه كند و نوزاد نیز نوزاد سالمی باشد.

وی با بیان اینكه فاصله كوتاه میان بارداری‌ها سبب ایجاد مخاطره برای سلامت كودك می‌شود، ادامه داد: ثابت شده اگر فاصله میان بارداری‌ها كوتاه باشد سلامت كودك تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از طرف دیگر بحث رشد و تكامل اولیه كودكان كه در سه سال نخست زندگی كودك مطرح است باید مورد توجه قرار گیرد و مادر كسی است كه نقش اصلی را در این رشد و تكامل بر عهده دارد. بنابراین اگر مادر استرس دیگری غیر از كودك زیر سه سال خود داشته باشد، قطعا نمی‌تواند به رشد و تكامل كودك خود كمك كند.

به گفته اسلامی ، محور دوم توانمندسازی خانواده‌ها در راستای انتخاب تعداد فرزندان، زمان مناسب فرزنددار شدن و سن فرزنددارشدن است.

وی خاطر نشان كرد: امروزه حدود 25 درصد مرگ مادران در زنانی اتفاق می‌افتد كه بارداری ناخواسته داشته‌اند. بنابراین اگر بارداری ناخواسته‌ اتفاق نیفتد از میزان مرگ و میر مادران كاسته می‌شود. این مباحث نقش كاملا روشن و مستقیمی است كه تنظیم خانواده می‌تواند در زمینه سلامت مادران و نوزادان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha