سلامت نیوز : محققان روش امید بخشی را شناسایی كردند كه ممكن است در مطالعه و درمان بیماری‌هایی مانند اسكیزوفرنی، اوتیسم و بیماری دو قطبی، انقلابی به پا كند.

به گزارش فارس در حالی كه محققان می‌توانند سلول‌های زنده كبد، ریه و قلب را مطالعه كنند برداشتن یك نمونه از مغز به دلایل زیادی، بسیار مشكل‌ساز خواهد بود به همین دلیل یك روش جدید پنجره بی‌نظیری را بر روی دانشمندان در مورد اختلالات روانی پیچیده گشوده است.

ناتوانی در بررسی سلول‌های زنده مغزی انسان حین عمل در تحقیقات دانشمندان در فهم اختلالات روانی، اختلال ایجاد كرده است اما محققان روش امید بخشی را شناسایی كردند كه ممكن است در مطالعه و درمان بیماری‌هایی مانند اسكیزوفرنی، اوتیسم و بیماری دو قطبی انقلابی به پا كند.

گروهی به رهبری محققان مركز مطالعات بیولوژی كالیفرنیا، سلول‌های پوست شخص بیمار مبتلا به اسكیزوفرنی را برداشته و آن‌ها را به سلول‌های بنیادی بالغ برگردانده و سپس این سلول‌های بنیادی را به نورون‌ها تبدیل كردند.

نتایج تولید این‌ سلول‌های مغزی به نورولوژیست‌ها برای اولین بار فرصت داده است كه نگاه اجمالی به اسكیزوفرنی انسانی در سطح سلولی داشته باشند.

گروه دیگری از دانشگاه استانفورد سلول‌های پوست انسان را مستقیماً به نورونها بدون مرحله واسطه سلول‌های بنیادی تبدیل كردند و این روش به طور بالقوه كاراتر است. این گروه نتایج خود را به تازگی درNature به چاپ رساندند.

محققان با استفاده از استراتژی مطالعه بیماری در ظروف كشت، بینش‌های جدیدی را نسبت به كم خونی داسی شكل و آریتمی‌های قلبی به دست آورده‌اند.اما گروه تحقیقاتیsalk به رهبری Fred H.Gage برای اولین بار است كه روشی را برای بررسی یك اختلال ژنتیكی پیچیده عصبی به كار بردند.

این گروه دریافت كه نورون‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی نسبت به نورون‌های به دست آمده از افراد سالم ارتباط كمتری با یكدیگر دارند.آن‌ها همچنین این نقص را به تغییر بین حدود 600 ژن (4 برابر بیشتر از آنچه پیش از این تصور می شد) مرتبط دانستند.

Gage می گوید: این روش در نهایت ممكن است به روانپزشكان اجازه دهد با بررسی داروهای مختلف، دارویی را كه برای هر بیماری موثرتر است را یافته و به بهبود درمان كمك كنند.

Weinberger Daniel مدیر موسسه بهداشت و سلامت روان می گوید: این مطالعه زمینه جدیدی را پیش روی ما قرار می‌دهد. مشخص نیست كه روش سلول‌های بنیادی چه پاسخی را به دنبال دارد اما به پرسش‌هایی كه تا به حال جوابی نداشت پاسخ داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha