سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: پراكندگی سرطان سینه زنان در همه استان‌های كشور یكسان است و از نظر شیوع در بین سرطان‌ها در همه استان‌های كشور مقام اول را در بین زنان دارد.

محمد اسماعیل اكبری در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: اگر چه ثبت سرطان در استان‌های مختلف كشور از متغیرهای متفاوتی تاثیر می‌پذیرد اما به هر حال بحث در مورد ثبت برای تبیین پراكندگی آنها در كشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا سرطان پوست بر اساس پراكندگی استانی تقریباً در تمام استان‌های كشور یكسان است و در استان‌های حاشیه دریای خزر نیز موارد گزارش شده آن بیش از سرطان مری است.

وی افزود: بعد از سرطان پوسن، سرطان سینه در میان زنان و سرطان معده در میان مردان همچنین سرطان خون در میان نوجوانان و جوانان شایع‌ترین سرطان است. سرطان مثانه در مردان رتبه سوم را دارد و در 6 استان اصفهان، كرمانشاه، مركزی، فارس، بوشهر و هرمزگان این سرطان شایع‌ترین سرطان گزارش شده است ولی در زنان فراوانی بسیار كمتری دارد.

اكبری تصریح كرد: سرطان سینه در زنان تقریباً در همه استان‌ها پراكندگی یكنواختی دارد و تقریباً در همه استان‌ها رتبه نخست را داراست.

وی بیان كرد: سرطان مری در ایران پراكندگی قابل توجهی دارد به طوری كه در استان‌های كردستان، سیستان و بلوچستان شایع‌ترین سرطان در زنان به حساب می‌آید و در استان مازندران در زنان پس از سرطان معده و در استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و گلستان بعد از سرطان سینه در جایگاه دوم قرار دارد.

رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: در مجموع بررسی میزان‌ بروز از پرارزش‌ترین اطلاعات در مورد سرطان‌ها است و در این راستا بالاترین میزان‌های سرطان در ایران در مردان مربوط به پوست، معده و مثانه و در زنان مربوط به سرطان‌های سینه، پوست و كولوركتال است.

اكبری خاطرنشان كرد: موضوع سرطان مری نیز در استان‌های شمالی به ویژه خراسان، گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل بسیار بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha