سلامت نیوز : تحقیقات نشان داده است بیش از 95 درصد معتادان در كمتر از شش ماه مجددا به سراغ مواد مخدر می روند و قادر به ترك اعتیاد خود نیستند از این رو متخصصان استفاده مداوم از متادون را پیشنهاد كرده اند روشی كه ابتدا باید مشخص شود درمان است یا اعتیاد به ماده مخدر جدید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، قطع كامل وابستگی از مواد مخدر حداقل 5 سال به طول می انجامد و تبلیغات ماهواره ای و مجلات در خصوص روش های ترك اعتیاد فوری، بدون بازگشت، عوارض خماری و تضمینی بودن این روش ها دروغ و ترفندی بیش نیست.

بر اساس این گزارش، ترك اعتیاد دو بعد جسمی و روانی دارد كه برای قطع وابستگی جسمی كه عامل تداوم دهنده اعتیاد است از روش های سم زدایی استفاده می شود و بسته به نوع ماده مخدر می تواند از چند ساعت تا چند هفته طول بكشد اما همه این روش ها مطمئن و دارای تاییدیه علمی نیست.

این گزارش حاكیست، روش های سریع و فوق سریع سم زدایی دارای مخاطرات زیادی مانند ایست قلبی و مرگ ناگهانی در اثر وقفه تنفسی برای بیماران هستند و از این رو استفاده از آنها توصیه نمی شود اما مطمئن ترین روش برای بازگیری از اعتیاد، جایگزین كردن ماده مخدر با دارویی است كه تاثیرات نشئه آور كمی دارد و به تدریج قطع می شود.

دكتر فربد فدایی روانپزشك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در درمان مداوم با متادون، ماده مخدر با این دارو جایگزین شده و گیرنده های سلولی بدن فرد بیمار از مواد اعتیاد آور افیونی پاك می شود كه این كار به منظور جلوگیری از برخورد با معتادان و كشیده شدن به كارهای غیر قانونی انجام می شود و یك اعتیاد كم ضرر است.

وی تصریح كرد:‌اما این واقعیت كه 95 درصد معتادان در مدت شش ماه بعد از سم زدایی مجددا به سراغ اعتیاد می روند و فقط 5 درصد بیشتر دوام نمی آورند اهمیت وابستگی روانی رادر ترك اعتیاد برای ما بیشتر آشكار می كند.

وی گفت: معضل امروز جامعه ما اعتیاد به مواد محرك است كه باعث تغییرات برگشت ناپذیر در دستگاه عصبی و ایجاد جنون و مرگ ناگهانی می شوند و ترك آنها باید با توجه به وابستگی روانی صورت گیرد.

فدایی افزود: بزرگترین عامل روی آوردن به مواد مخدر، تمایل به لذت جویی و تنوع طلبی است كه 30 درصد معتادان را شامل می شود و وجود والدین و سایر سرمشق های اعتیاد، در دسترس بودن مواد مخدر، مشكلات شخصیتی و خانوادگی از دیگر علل مهم مصرف مواد مخدر در جامعه است.

*برای ترك اعتیاد باید به چه مراكزی مراجعه كرد؟

دكتر افشین یداللهی روانپزشك در خصوص كارایی مراكز ترك اعتیاد اظهار داشت: معتادان برای برگشت از اعتیاد فقط باید به كلینیك های تحت نظر بهزیستی و وزارت بهداشت، مركز ملی تحقیقات اعتیاد و یا به روانپزشكان مراجعه كنند چرا كه برنامه های خودیاری و اقامتی در ایران موفقیت آمیز نبوده و روش هایی كه در كمپ ها به كار می رود عموما غیر علمی و غیر انسانی است.

وی ادامه داد: برای ترك ضرورت دارد از داروهایی برای كاهش وابستگی و عوارض استفاده شود اما در كمپ های ترك اعتیاد هیچ دارویی به كار برده نمی شود و رفتارهای خشونت آمیز و تنبیه رایج است.

فربد فدایی با اشاره به اینكه داروهای ترك اعتیاد گیاهی صحت ندارد و غیر علمی است افزود: روان درمانی و استفاده از داروهای ضد روان پریشی مناسب ترین روش برای درمان اعتیاد مواد محرك است و فرد معتاد سابق باید تا چند سال جهت معاینه و پیگیری درمان به درمانگاه های مخصوص كه دارای كادر متخصص روانپزشكی، پزشك عمومی، متخصص بیهوشی، مددكار اجتماعی و روان شناسی هستند مراجعه كنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha