سلامت نیوز : یك متخصص هماتولوژی گفت: مصرف برخی از داروها همچون داروهای ضد روماتیسمی می تواند موجب تولید ناكافی گلبول های قرمز در بدن شده و از این طریق خطر ابتلا به كم خونی آپلاستیك را افزایش دهد.
كیوان احدزاده متخصص هماتولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: كم خونی انواع مختلفی دارد كه یكی از موارد مهم آن كم خونی آپلاستیك است و اگرچه این نوع كم خونی چندان شایع نیست، ولی خطرات آن به مراتب بیشتر از سایر انواع كم خونی است.

وی با بیان اینكه در كم خونی آپلاستیك بدن به اندازه كافی گلبول قرمز تولید نمی كند، تصریح كرد: در صورت ابتلا به این نوع كم خونی ممكن است تولید گلبول های سفید بدن نیز كاهش یابد كه در این صورت خطر ابتلا به برخی از عفونت ها بالا می رود.

احدزاده افزود: برخی از روش های درمانی همچون پرتو درمانی و شیمی درمانی می توانند موجب ابتلا به كم خونی آپلاستیك شده و یا اینكه فرد را مستعد ابتلا به آن كند.

این متخصص هماتولوژی با اشاره به اینكه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی نیز در بروز كم خونی آپلاستیك نقش دارد، تاكید كرد: مصرف برخی از داروها همچون داروهای ضد روماتیسمی می تواند موجب تولید ناكافی گلبول های قرمز در بدن شده و از این طریق خطر ابتلا به كم خونی آپلاستیك را افزایش دهد.

وی یادآور شد: یكی از وجوه قابل تمایز كم خونی آپلاستیك در مقایسه با بیشتر انواع كم خونی، شدت و میزان خونریزی است، یعنی در كم خونی آپلاستیك در صورت خونریزی قسمتی از بدن، شدت و میزان آن زیاد و در برخی از موارد غیر قابل توقف بوده، در حالیكه در بیشتر كم خونی ها خونریزی ایجاد شده راحت تر متوقف می شود.

احدزاده با اشاره به اهمیت تشخیص و درمان به موقع و زودرس كم خونی آپلاستیك و مواجهه مناسب با آن، خاطرنشان كرد: علایم این نوع كم خونی در بیشتر موارد مشابه سایر انواع كم خونی است و در صورت درمان زودرس، احتمال بهبودی بیمار و برطرف شدن خطرات احتمالی، به بیشترین میزان خواهد رسید و كیفیت زندگی بیمار پس از مدت كوتاهی ارتقا می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha