یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 31662

عضو كمیته علمی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی گفت: علائم كولیت(ورم روده بزرگ) در مبتلایان به این عارضه با روزه گرفتن بهبود می‌یابند.

سلامت نیوز : عضو كمیته علمی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی گفت: علائم  كولیت(ورم روده بزرگ) در مبتلایان به این عارضه با روزه گرفتن بهبود می‌یابند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی، دكتر بهزاد رحمانی با بیان این‌كه  2 عامل رژیم غذایی و استرس   در بروز كولیت(ورم روده بزرگ) موثر است، اظهار كرد: در ماه مبارك رمضان هر 2 عامل تعدیل می‌شود.
وی ادامه داد: حالت معنوی ماه مبارك رمضان به‌همراه افزایش استراحت سبب كاهش میزان استرس  و در نتیجه بهبود علائم و نشانه‌های عارضه ورم روده بزرگ(كولیت) می‌شود.
عضو كمیته علمی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی افزود: از آنجایی که یکی از راههای رفع استرس پناه بردن به خوردن بی مورد و مداوم مواد غذایی در مبتلایان به ورم روده بزرگ(كولیت) است و این فاکتور در ماه مبارك رمضان  با استراحت بیشتری که به دستگاه گوارش داده می شود شاهد بهبود علائم در این بیماران هستیم.
دكتر رحمانی گفت: چون در ماه مبارك رمضان رژیم طبیعی زندگی، نوع غذا و وعده‌های غذایی تغییر می‌كند از این‌رو  دستگاه گوارش بیش از هر عضو دیگری از روزه‌داری متاثر می‌شود كه بدین ترتیب به نفع و یا به ضرر برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش است.
وی ادامه داد: روزه‌داری سبب تشدید زخم‌های معده، ورم معده، زخم اثنی عشر و افزایش اسید معده می‌شود بنابراین روزه‌داری برای مبتلایان به این بیماری‌ها ممنوع است زیرا افراد مبتلا به زخم اثنی عشر ناگزیرند حجم وعده‌ها را كم و تعداد دفعات را افزایش دهند (5 وعده به‌جای 3 وعده) حال آن‌كه در ماه مبارك رمضان تعداد وعده‌های غذایی به 2 وعده كاهش می‌یابد.
دكتر رحمانی گفت: در روزه‌داری باید به‌مدت 12 ساعت از خوردن و آشامیدن امتناع كرد و یا پس از 12 ساعت گرسنگی خوردن را آغاز كرد پس وعده سحری و افطار باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا به دستگاه گوارش آسیبی وارد نشود.
وی ادامه داد: وعده سحری باید حاوی موادی انرژی‌زا باشد که دیر متابولیزه می شوند و سرشار از پروتئین و مواد قندی و به درجات كمتری چربی هستند همچنین روزه‌داران باید بكوشند تا در فاصله افطار تا سحر مقادیر فراوانی مایعات بنوشند (معادل 24 ساعت).
عضو كمیته علمی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی افزود: باید توجه داشت پس از 12 ساعت استراحت  دستگاه گوارش نباید به یك‌باره با حجم زیادی از مواد غذایی در وعده افطار مواجه شود بنابراین فرد باید روزه خود را با مایعات گرم(مختصری چای شیرین) به‌همراه  نان و پنیر باز و پس از گذشت یك ساعت  شام خود را میل كند.
دكتر رحمانی گفت: با توجه به آنكه معده قابلیت رزرو كردن مواد غذایی را ندارد از این‌رو افراد باید از پرخوری پرهیز كنند.
وی ادامه داد: در ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی که با عنوان "مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران كه آبان 90 در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود نحوه مدیریت عود و عوارض سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران بررسی می‌شود  و شركت در این كنگره برای عموم آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha