سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ساخت یك بیمارستان 100 تختخوابی و ایجاد یك اتاق عمل مجهز برای درمان مردم قحطی‌زده سومالی با حمایت دولت خبر داد.

به گزارش فارس، محمود مظفر در حاشیه نشست خبری تشریح وضعیت نخستین تیم اعزامی ارزیاب جمعیت هلال احمر به سومالی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاكراتی با مسئولان سومالی برای بازسازی بیمارستانهای این كشور از جمله تجهیز یك اتاق عمل جراحی مجهز و در ادامه ایجاد یك بخش 100 تختخوابی درمانی با حمایت دولت ایران صورت خواهد پذیرفت زیرا یكی از بزرگترین مشكلات مردم این كشور نبود امكانات تخت‌های درمانی و اتاق عمل برای بیماران است.

وی به ارسال دو محموله دریایی و هوایی جمعیت هلال احمر كه محموله هوایی به وزن 40 تن و محموله دریایی به وزن 100 تن برای مردم سومالی اشاره كرد و گفت: در این راستا در تلاشیم كه یك محموله كمك‌رسانی 40 تنی نیز برای مردم جنگ‌زده لیبی به بنغازی در روزهای آینده ارسال كنیم.

مظفر تصریح كرد: دارو و تجهیزات اورژانسی برای جراحی در بیمارستان‌ها به دلیل تركش خوردن مردم بر اثر جنگ بسیار مورد احتیاج مردم این كشور است و به دلیل فقر نیز مردم این كشور دچار عفونت‌های گوارشی و تنفسی شدید شده‌اند كه داروهای آنتی‌بیوتیك برای آنها الزامی است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: به دلیل از بین رفتن زیرساخت‌ها در این كشور مردم سومالی در زمینه آب آشامیدنی دچار مشكل هستند و در هر حال برنامه‌ریزی‌های صلیب سرخ و سازمان هلال احمر كمی از مشكلات آب آشامیدنی آنها را حل كرده است.

مظفر افزود: در بحث غذایی 3 نوع غذا بر اساس مواد كربوهیدرات و چربی كه شامل برنج، روغن و كنسروجات لوبیا بسیار مورد نیاز مردم این كشور به حساب می‌آید.

وی گفت: اعزام پزشكان و امدادگران به دلیل وضعیت ویژه خاص در این كشور فعلا با مسائلی روبه‌رو است اما در حال حاضر نیز یك گروه 7 تا 8 نفری برای كمك‌رسانی به مردم این كشور در سومالی مستقر هستند. ولی به دلیل برخی مسائل امنیتی نمی‌توان زیاد در این كشور مستقر شد ولی باید این سدها شكسته شود تا كمك‌ها در آینده با یك افق درخشان به مردم سومالی ارسال شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار داشت: مردم تا می‌توانند در درجه نخست برای مردم سومالی كمك‌های نقدی خود را به جمعیت هلال احمر ارائه كنند و در صورت ارائه كمك‌های غیر نقدی مواد غذایی همچون برنج، آب‌معدنی، روغن مورد نیاز است. زیرا وضعیت دولت سومالی در داخل این كشور براساس مشاهدات ما بسیار دچار مشكل بوده و تمام ساختمانها به صورت نیمه‌خراب است و یك حالت زمین‌گیری در آنجا وجود دارد و به دلیل اینكه مردم درآمدی ندارند باید كشورهای دیگر به كشور سومالی بیشتر كمك كنند.

مظفر با اشاره به اینكه تاكنون با ارسال محموله كمك‌رسانی و دارویی نیاز 100 هزار نفر از مردم قحطی‌زده سومالی را برطرف كرده‌ایم گفت: ولی با این حال هنوز 3 میلیون و 800 هزار نفر دچار مشكل هستند و باید مشكلات آنها به سرعت حل شود و براساس اطلاعاتی كه دریافت كرده‌ایم به دلیل اینكه محموله‌های قضایی و دارویی در محل زندگی آنان در حال توزیع است مردم آواره در حال بازگشت به خانه‌ها و شهرهای خود هستند.

مظفر در پاسخ به این پرسش كه اعزام گروه‌های خبری به این كشور به چه صورت خواهد بود گفت: به دلیل محدودیت‌های پروازی تاكنون یك تعداد از اصحاب رسانه به این كشور اعزام شده‌اند و در آینده نیز در تلاش هستیم تا گروه‌های خبری دیگر را به كشور سومالی اعزام كنیم.

وی تصریح كرد: كمك‌های مردمی و كمك رهبر معظم انقلاب و همچنین كمك مراجع تقلید از جمله آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله خراسانی، آیت‌الله مكارم شیراز برای مردم قحطی‌زده سومالی صورت پذیرفته است و مراجع این اجازه را نیز داده‌اند كه ثلث امام نیز مردم برای كمك به مردم قحطی‌زده سومالی را به جمعیت هلال احمر ارائه كنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح كرد: ارزش ریالی این محموله ارسالی جمعیت هلال احمر به مردم قحطی‌زده سومالی 200 میلیون تومان بوده است و در ادامه نیز هنوز كشورهای اروپایی كمكی به مردم قحطی‌زده سومالی نكرده‌اند ولی صلیب سرخ در حال فعالیت در این كشور است و هلال احمر ایران نیز در این راستا با صلیب سرخ مذاكرات و همكاری می‌كند تا بتواند هر چه بیشتر و سریع‌تر مشكلات مردم مسلمان این كشور برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha