سلامت نیوز: یك فوق تخصص جراحی كودكان گفت: لب شكری، شكاف كام و هیپوس بادیا (دهانه مجاری ادرار در محل غیر طبیعی در پسران تشكیل می‌شود) شایع‌ترین ناهنجاری در نوزادان است.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیش از 2700 نوع ناهنجاری مادرزادی به ثبت رسیده كه این ناهنجاری‌ها‌ در همه ارگان‌های بدن مانند دستگاه گوارش، ریه، قلب، كلیه، مجاری ادراری، اندام‌ها ممكن است رخ دهد و در نتیجه هر كدام از این ناهنجاری‌ها درمان‌های خاص خود را می‌طلبد.

وی افزود: برای درمان برخی ناهنجاری‌ها نوزاد باید چندین بار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به محدودیت‌های موجود برای جراحی نوزادان گفت: جراحی نوزادان كار ظریف و حساسی است و ناهنجاری‌ها ریسك درمان را بیشتر می‌كند. در برخی ناهنجاری در صورت عدم رسیدگی به موقع ممكن است منجر به مرگ و میر شود، مثل فتق دیافراگم كه در حین زایمان باید تدابیری برای انتقال نوزاد و تحت درمان قرار دادن او اتخاد شود.

دلشاد توصیه كرد همه مادران باردار باید قبل از زایمان سونوگرافی‌های مرتبی داشته باشند و حداقل در 24 هفتگی و 32 هفتگی سونوگرافی را انجام دهند.

فوق تخصص جراحی نوزادان و كودكان شایع‌ترین ناهنجاری در نوزادان را لب شكری، شكاف كام و هیپوس بادیا (دهانه مجاری ادرار در محل غیر طبیعی در پسران تشكیل می‌شود) عنوان كرد و افزود: مثلاً در هیپوس بادیا نقص هورمون آندروژن در جنین عامل این ناهنجاری می‌شود. همچنین لب شكری و شكاف كام ناشی از تاثیر مواد شیمیایی، تشعشات، مصرف سیگار، الكل و داروهای خواب‌آلود و حتی مواد آرایشی ایجاد می‌شود كه مادر در ماه‌های اول بارداری به شدت از مصرف این مواد اجتناب كند كه فرزند دچار لب شكری و شكاف كام نشود.

دلشاد اظهار داشت: در خانواده‌هایی كه یكسری ناهنجاری وجود دارد مادر باید در ماه‌های اول بارداری تحت نظارت متخصص زنان یكسری آزمایشها را انجام دهد كه نمونه‌گیری از كیسه آب جنین از این دست است كه در صورت تشخیص بعضی ناهنجاری‌ها را می‌توان در همان دوران داخل رحم درمان كرد.

وی اضافه كرد: برخی خانواده‌ها توان مالی برای درمان نوزادانی كه دارای ناهنجاری هستند را ندارند كه در این راستا یك مؤسسه برای حمایت از كودكان با ناهنجاری‌ مادرزادی به نام «محكم» تشكیل شده كه 32 نوع ناهنجاری را پذیرش و هزینه درمان آن را برای خانواده‌هایی كه توان مالی ندارند تأمین می‌كند.

به گفته وی این موسسه در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی 5 نقطه كشور از جمله شهرهای تهران،مشهد،تبریز، شیراز و اصفهان فعال است.خانواده‌هایی كه احتمالاً فرزندشان با ناهنجاری مادرزادی روبه‌روست و توان پرداخت هزینه درمان را ندارند می‌توانند با شماره 88434363 و 88438180 -021موسسه محكم تماس بگیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha