سلامت نیوز: صدای بوق ماشین ها كه تمامی ندارد، اضافه شدن اجاره بها و اسباب كشی تابستانه، اعلام نتایج كنكور،  عوض شدن رئیس تان در اداره و هزاران دلیل دیگر كه آرامش را روز به روز از شما دورتر می كنند... اما استرس های آزار دهنده روزانه تنها یكی از واكنش هایی هستند كه ما به این اتفاقات نشان می دهیم. گاهی آن قدر درگیر این اضطراب ها می شویم كه احساس می كنیم برای زندگی ما لازمند و نمی توانیم بدون آن ها روزمان را بگذرانیم. اگر بگوییم كه راه حل از میان بردن استرس ها را پیدا كرده ایم، با شما روراست نبوده ایم؛ در میان هزاران دلیل مضطرب شدن، صحبت از مضطرب نبودن چندان عملی به نظر نمی رسد اما ما برای شما پیشنهادهایی داریم كه می تواند در كنار تمامی این اضطراب ها، شما را آرام تر كند و مثل یك سپر در برابر تمامی این اتفاقات بایستد.

  مكان امن تان را پیدا كنید

ما در هر محیطی كه باشیم، یك مكان امن داریم. اتاقی در محل كار، گوشه ای از خانه یا كافی شاپ، رستوران یا پاركی كه وقتی در خیابانیم دوست داریم سراغش برویم. مكان امن جایی است كه در آن ذهن مان را از همه فشارهای روانی و كاری مان آزاد كنیم و احساس آرامش كنیم كه در هر محیطی سراغ مان نمی آید. اگر احساس می كنید، استرس های روزانه تان بیشتر از قبل شده و كم كم ماجرا از كنترل شما خارج می شود، بهتر است فهرستی از مكان های امن و جاهایی كه به شما آرامش می دهند را تهیه كنید و بیشتر به آن سر بزنید. قرار نیست هر روز راس ساعت خاصی در آن مكان ها حاضر شوید و زمان مشخصی را برای بودن در آنجا بگذرانید. شما می توانید به محض هجوم استرس چند لحظه ای را در این اتاق های امن بگذرانید. اگر بالكن خانه به شما آرامش می دهد، با شدت گرفتن استرس و تنگ شدن خلق تان سری به آن بزنید و اگر با نگاه كردن به بیرون از پنجره محل كارتان آرامش می گیرید، در لحظات آزار دهنده حتما امتحانش كنید.

  غذای خانگی بخورید

از غذاها هم می توان به عنوان استرس كش استفاده كرد. باید باور كنید، خوردن یك ساندویچ بزرگ یا چند اسكوپ از بستنی بسكین رابینز نقشی در كم شدن استرس شما نخواهد داشت. رژیم غذایی تان را سالم تر و طبیعی تر كنید و غذاهای خانگی را هم از آن حذف نكنید. مراقب كمبود ویتامین تان باشید و سعی كنید با یك رژیم غذایی درست، هورمون های تان را هم به كنترل خود در بیاورید. نوشیدنی ها هم در كم شدن استرس بی تاثیر نیستند. یك لیوان آب خنك حال شما را به طرز قابل مشاهده ای بهتر خواهد كرد و بر سلامت جسم تان هم تاثیر خواهد گذاشت.

 خواب تان را تنظیم كنید

مشكلات خواب شریك استرس است. شاید شما فكر كنید برای خلاص شدن از اضطراب ها و مشكلات تان می توانید به خواب پناه ببرید اما پرخوابی مصنوعی كه برای خود ایجاد می كنید، حال شما را از این هم بدتر خواهد كرد. داروهای خواب آور را فراموش كنید و راس ساعت معینی بخوابید و صبح ها در زمان معینی بیدار شوید و ساعت بیولوژیكی تان را تنظیم كنید تا استرس كمتری سراغ تان بیاید. شب بیداری را هم كنار بگذارید زیرا خواب روزانه و بیداری شبانه برنامه شما را كاملا به هم خواهد زد پس به هیچ بهانه ای سراغش نروید. روال طبیعی خواب و بیداری را پی بگیرید تا آرامشی طبیعی هم سراغ تان بیاید.

  ورزش را فراموش نكنید

صحبت كردن در مورد فواید ورزش كردن موضوع تازه ای نیست اما هنوز هم كمتر كسی آن را جدی می گیرد و ورزش را به جزئی اصلی از برنامه روزانه اش تبدیل می كند. دویدن آرام، پیاده روی طولانی یا انجام یك ورزش تخصصی می تواند به شكل قابل توجهی استرس تان را كم كند. قرار نیست برای انجام این فعالیت، همه برنامه روزانه تان را تعطیل كنید بلكه با درنظر گرفتن زمانی می توانید هم به سلامت بدن تان كمك كنید و هم روان تان را سالم نگه دارید. اگر احساس می كنید اضطراب تان از همیشه بیشتر شده از همین امروز شروع كنید و دقایقی از روزتان را با ورزش بگذرانید.

  خودتان را قرنطینه نكنید

تحقیقات بارها ثابت كرده، گذراندن یك شب شاد و پرخنده تا مدت ها روی حال و هوای ما تاثیر خواهد گذاشت. توجیحاتی مثل پرمشغله بودن و بی پولی را كنار بگذارید و سعی كنید هر هفته با آدم هایی كه دوست شان دارید برنامه ای مفرح بگذارید. می توانید یك بازی دسته جمعی را برپا كنید یا با هم برای دیدن یك كمدی خوب به سینما بروید. برنامه سریال دیدن هم ایده بدی نیست و لااقل می تواند بهانه ای برای دور هم بودن باشد و هزینه زیادی را هم به شما تحمیل نكند. شما و دوستان تان می توانید هر چند وقت یك بار یك قابلمه غذا دست تان بگیرید و به دامن طبیعت بروید. هوای تازه و خنده هایی كه استرس های روزانه را از یادتان می برند، بهترین دارو برای كنترل اضطراب شما هستند.

  فكر و خیال را دور بریزید

سعی كنید با فرمول« شیفت دلیت» كه در كامپیوترتان از آن استفاده می كنید زندگی كنید. اتفاقات هر محیط را در همان محیط حبس كنید و كوله بار فكر و خیال تان را سبك تر كنید. وقتی از محیط كار بیرون می زنید، اضطراب ها و دعواهای تان را پشت همان در بگذارید. اگر در خانه بحث یا نگرانی داشتید، آن را به محل كارتان نیاورید و به خاطر راننده تاكسی ای كه از شما كرایه زیادتری گرفته، ساعت ها عصبی و بهانه گیر نباشید. بگذارید خاطرات آزار دهنده و فكر و خیال ها در همان محیطی كه به وجود آمده اند باقی بمانند و دیگر لحظه های زندگی شما را استرس آلود نكنند. از طرف دیگر، برای این كه با مشكلات آسان تر برخورد كنید، تلاش كنید. از هر مسئله كوچكی بحران نسازید و هر اتفاقی را به دلیلی برای ناامیدی تبدیل نكنید. شما در دنیای آرامی زندگی نمی كنید پس برای حفظ آرامش تان چاره ای جز آسان گیری و پرطاقتی ندارید.

  10 دقیقه جلوتر باشید

در این شهر شلوغ و با این همه مشغله، دیر رسیدن اتفاق عجیب و غریبی نیست. گرچه آدم های اطراف مان درك می كنند و بسیاری مواقع از تاخیر ما چشم پوشی می كنند اما باز هم نمی توانیم این واقعیت كه تاخیر و عجله استرس زاست را نادیده بگیریم. برای رها شدن از این اضطراب سعی كنید، 01 دقیقه از زمان تان جلوتر باشید. ممكن است گاهی به دلیل این جلو بودن زودتر از انتظار برسید و حوصله تان سر برود اما حداقل درگیر استرس های آزار دهنده نخواهید شد. اگر از هیچ طریقی موفق نمی شوید، به جان ساعت های تان بیفتید؛ ساعت مچی، دیواری و ساعت تلفن همراه تان را 01 دقیقه عقب بكشید و با این فریب، خودتان را از شر استرس تاخیر خلاص كنید.
منبع : مجله سیب سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha