سلامت نیوز: تاكنون هیچ بررسی‌ای در مورد اثر منفی روانی پوشیدن لباس تیره بر افراد، انجام نشده است. از نظر منطقی هم پوشیدن لباس تیره ...

مشکی رنگ افسردگیه!

می‎گویی چرا در مراسم عروسی لباس مشکی می‎پوشی؟ می‎گوید: «لباس شب باید مشکی باشد؛ شیک و سنگین.» می‎گویی چرا همیشه رنگ مانتوات مشکی است؛ می‎گوید: «آخر بهتر با رنگ‎های دیگر هماهنگ می‎شود.»

دكتر فربد فدائی، روان پزشك و مدیر گروه روان پزشكی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مورد تاثیر استفاده از پوشش رنگ تیره بر سلامت روان می‎گوید: «تاكنون هیچ بررسی ای در مورد اثر منفی روانی پوشیدن لباس تیره بر افراد، انجام نشده است. از نظر منطقی هم پوشیدن لباس تیره نمی تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت روان داشته باشد. مشاهده شده است كه افراد افسرده، رنگ های تیره را ترجیح می دهند. اگر فردی از نظر وضعیت عاطفی در شرایط مطلوبی به سر برد و شاد باشد، رنگ های روشن را برای پوشش خود ترجیح می دهد.

پژوهش هایی در مورد تاثیر رنگ روی انسان ها انجام شده كه حكایت از تاثیر رنگ های گوناگون بر وضعیت روانی افراد به صورت كوتاه مدت و وضعیت فیزیولوژیك انسان دارد كه برخی از آنها، جنبه زیست شناختی دارد و برخی دیگر ناشی از تاثیر رنگ های گوناگون به عنوان نماد است. به طور مثال رنگ های سرد مانند آبی روشن محیط را سردتر نشان می دهد. رنگ های گرم مانند نارنجی محیط را گرم تر به نظر می آورد. رنگ زرد روشن باعث سرزندگی و رنگ های آبی و سبز موجب آرامش و رنگ سرخ باعث برانگیختگی می شود. رنگ سفید حاكی از پاكی و معصومیت و رنگ صورتی نماینده هیجانات تعدیل شده است. در عین حال استفاده از رنگ خاصی نمی تواند سبب بروز بیماری از جمله بیماری های روانی شود.»

او دلیل انتخاب رنگ از سوی فرد را به جز علاقه‎مندی به کاربرد وسیله مورد نظر نیز وابسته می‎داند و توضیح می‎دهد: «انتخاب رنگ از سوی افراد جنبه نمادین دارد. همچنین باید به این نكته توجه كرد که كاربرد وسیله موردنظر در گزینش رنگ، نقش دارد. بهتر است در این مورد، خواست و سلیقه فرد موردتوجه قرار گیرد و از هرگونه افراط و تفریط یا اعمال سلیقه شخصی برای دیگران پرهیز شود.»

کودکان و رنگها

دکتر فدائی در مورد انتخاب رنگ لباس برای کودکان می‎گوید: «به طور سنتی برای پوشش كودكان، رنگ های روشن و زنده بیشتر به كار می رود و آنها به طور طبیعی این گونه رنگ ها را می پسندند. در این مورد بهتر است از سلیقه كودكان پیروی شود و رنگ خاصی به آنها تحمیل نشود.»

بیماران و رنگها

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎او در مورد تاثیر رنگ پوشش بیماران اشاره می‎کند: «معمولا برای پوشش بیماران از رنگ سفید یا رنگ های روشن استفاده می شود اما علت عمده این امر آن است كه آلودگی و ناپاكی پوشش، سریع تر تشخیص داده و تعویض شود. به هر حال هر رنگی كه یادآور طبیعت و زندگی باشد برای پوشش بیماران بستری مناسب تر است زیرا یادآور شور زندگی در آنهاست.»

دکتر فدائی با اشاره به بررسی ای كه چند سال قبل در مورد ترجیح رنگ ها از سوی نمونه ای از زنان و مردان سالم و بیماران مبتلا به بیماری های عمده روانی به عمل آورده است، بیان می‎کند: «مشخص شد كه رنگ های سبز، آبی و صورتی سه رنگ اول در گزینش مردان و زنان سالم ایرانی است. در مقابل این افراد، رنگ های قهوه ای، خاكستری و مشكی را نمی پسندیدند. در بیماران دچار بیماری شدید و روانی، رنگ سرخ، جایگزین رنگ صورتی بود. همچنین این افراد رنگ زرد را نمی پسندیدند. در پژوهش دیگری كه صرفا روی بیماران دچار افسردگی شدید (نابسامانی افسردگی عمده) انجام دادم، معلوم شد كه رنگ های تیره و به ویژه مشكی اولین انتخاب آنهاست.»

مردمان طبیعت، مردمان شادتر

دکتر سیدحسن حسینی، جامعه‎شناس و استاد دانشگاه تهران نیز در مورد جامعه‎شناسی انتخاب رنگ تیره به عنوان پوشش در برخی جوامع می‎گوید: «یکی از دلایل انتخاب رنگ لباس به آب‎وهوا و طبیعت محیط زندگی فرد باز می‎گردد. مثلا در استان‎هایی مانند گیلان، مازندران و مناطق کوهستانی مردم تمایلی به استفاده از رنگ‎های تیره ندارند و لباس‎های خود را از رنگ‎های شاد و روشن تهیه می‎کنند.

در سفر به این مناطق می‎توان شاهد لباس‎های رنگارنگ و گل‎گلی اقوام بختیاری، کرد، ترکمن، مازنی و گیلکی بود چرا که این افراد در طبیعت رنگارنگی زندگی می‎کنند بنابراین رنگ‎های طبیعت اطراف خود را به عنوان رنگ پوشش شان انتخاب می‎کنند؛ انعکاس آبی دریا، سبز جنگل، زرد، نارنجی، سرخابی، قرمز، بنفش گل‎های دشت‎ها را می‎توان در لباس ساکنان این مناطق یافت. به طور کلی مردم روستایی که زندگیشان با طبیعت عجین است از رنگ‎های شادتری برای پوشش خود استفاده می‎کنند اما در مناطق شهری، استفاده از رنگ‎های تیره عمومیت بیشتری یافته است. در روستاها حتی زنان از چادرهای رنگی و گل‎گلی استفاده ‎می‎کنند در حالی که تمامی زنان چادری شهری برای پوشش خود از چادر مشکی استفاده می كنند.»

حتی برخی استفاده از بعضی رنگ‎ها را برای مردان نیز نادرست می‎دانند به طور مثال پوشیدن رنگ قرمز برای مردان از نظر این عده نامناسب است. در حالی که دین اسلام هرگز محدودیت رنگی برای مسلمانان قایل نشده است. حتی با نگاه به پوشش برخی مراجع دینی می‎بینیم که آنها از پیراهن‎های سفید و روشن، عبای کهربایی و نعلین شتری رنگ استفاده می‎کنند.»

منبع : salamat.ir

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha