سلامت نیوز: میگرن به سردردهای ویژه‌ای اطلاق می‌شود كه به شكل حمله بروز می‌كنند. چه راه حل‌هایی برای رها شدن از این حمله‌های میگرنی وجود دارد؟

آیا می توانید یک حملۀ میگرنی را بشناسید؟

دردهای حادِ ناگهانی و با ضربه و اغلب یک طرفه است، که امکان دارد تا 3 روز طول بکشد. ممکن است حمله های میگرنی همراه با تهوع، حتی استفراغ و عدم تحمل صدا و نور باشد. با کوچکترین فعالیتی درد افزایش می یابد و فرد را ناتوان می سازد.

میگرن منشأیی عصبی- عروقی دارد یعنی میگرن در نتیجۀ یک مشکل عروقی و کارکرد نامناسب پیام رسان های عصبی و مغزی به وجود می آید.

درمان دارویی

میگرن را می توانید با مصرف مسکن، خصوصاً آسپرین و ایبوپروفن (مفیدتر از پاراستامول) تسکین دهید. البته باید توجه داشته باشید که در مصرف این داروها زیاده روی نکنید. اگر در مصرف مسکن ها و ضد دردها زیاده روی شود، منجر به میگرن های وابسته به دارو می شود که برای تسکین این درد باید مقدار قابل توجهی دارو مصرف شود.

داروهایی برای حمله ها

در صورتی که درمان با این مسکن ها مفید نبود، مسکن های قوی تری نیز وجود دارد؛ ضد التهاب ها، مولکول های خاص، تریپتان ها (زومیگ، ایمیگرن ...) و مشتقات گندم چاودار (دی هیدرواِرگُتامون ... ) داروهایی هستند که فقط با نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

برای افزایش میزان تأثیرگذاری، این داروها باید در سریع ترین زمان ممکن بعد از شروع حمله، مورد استفاده قرار گیرند.

درمان ریشه ای

بهترین روش برای خلاصی یافتن از میگرن، پیشگیری از حمله به کمک یک درمان ریشه ای است: بتابلوکان ها، ضد سروتونین ها، مشتقات گندم چاودار و برخی داروهای ضد صرع، داروهایی هستند که در این درمان کاربرد دارند.

اگر میگرن شما شدید و پرتکرار نیست، درمان تکمیلی می تواند درد شما را تسکین دهد و اجازه می دهد که از مصرف دارو اجتناب کنید.

هُمئوپاتی (علاج به مثل): با استفاده از: بلادونا 9 CH (میگرن ضربانی و سرخی صورت)، ژلسمیوم 9 CH (میگرن اُفتالمیک)، گلونُینیوم 9 CH (سردردهای متأثر از گرمازدگی)، ایریس ورسی کُلُر 9 CH (آخر هفته و اولین روز تعطیلات)

طب چینی:

 ماساژ دادن نقاط فنگ چی (واقع در فرورفتگی جمجمه) و جیان جینگ (واقع در وسط خط بالای شانه).

مکمل خوراکی:

روغن اسانس نعناع تند و روغن اسانس اسطخودوس.

تغذیه:

 برخی از موادغذایی مانند شکلات به عنوان عامل بروز میگرن شناخته شده اند، و برخی دیگر مانند قهوه حمله ها را تسکین می دهند. اما از آنجایی که هر کسی حساسیت های خاص خودش را دارد، برای پیشگیری از میگرن باید از خوراکی هایی که باعث بروز حمله می شوند، پرهیز کرد.

ریلکسیشن:

 استرس یکی از عوامل مهم بروز حمله است، بنابراین مدیریت استرس راه حل بسیار مفیدی برای مقابله با میگرن است. از این رو تمرین ریلکسیشن به شدت توصیه می شود.
 
منبع : سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha