دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 31697
سلامت نیوز: یک تحقیق فرانسوی نشان می‌دهد که خوابیدن در رختخواب، که معمولاً در موارد کمردرد حاد توسط پزشک تجویز می‌شود، اثر نامطلوبی بر پیشرفت آسیب های کمر خواهد داشت.

کمردرد حاد: از جایتان بلند شوید!

 در واقع این کار، می‌تواند مزمن شدن درد را با خود به همراه بیاورد.

کمردرد، دردی است که از بالای کمر تا سطح مهره های پشت کمر جا گیر می‌شود و شیوع زیادی در جوامع صنعتی پیدا کرده و تبدیل به مشکلی جدی شده است. کمر درد حاد، که لومباگو هم نامیده می‌شود و محدودۀ اطراف کلیه ها را در برمی‌گیرد، یک انسداد کمری دردناک است که به واسطۀ آسیب به دیسک بروز پیدا می‌کند. در ابتدا بسیار شدید است، با انجام فعالیت، برخورد و یا حرکتی اشتباه، فرد می‌تواند صدای طرق طروق را از این ناحیه بشنود. درد واقعاً شدید است، اما گاهی اوقات خیلی وحشتناک تر می‌شود. تا امروز، پزشکان برای تسکین این دردها، خوابیدن در تخت خواب را برای چند روز و قبل از شروع مجدد و تدریجی یک فعالیت عادی توصیه می‌کنند. اما تحقیقی که اخیراً در فرانسه بنابر تجربیات پزشکان عمومی انجام شده است، عکس این مطلب را نشان می‌دهد.

تحقیق صورت گرفته در پزشکی عمومی

کمردرد یکی ار دلایل مراجعه های متعدد به پزشکان عمومی است. به همین علت محققان فرانسوی تحقیقات شان را بنابر نظر حدود 2000 پزشک عمومی انجام داده اند تا اطلاعاتی دربارۀ تجویز استراحت در تختخواب جمع آوری کنند. هر پزشک عمومی باید در زمان تحقیق، ظرف کمتر از سه روز، وجود سه تن از اولین بیمارانش را که از کمردرد رنج می‌برند را در پرسش نامه قید کند؛ این نوع کمردرد، کمردردهای شدیدی هستند که درد در پاها پخش نمی‌شوند، و هیچ نشانۀ عصبی یا اثری از یک تومور یا عفونت دیده نمی‌شود. در کل، از میان 5355 بیمار 18 تا 55 ساله (با میانگین سنی 40 سال) که در این تحقیق نامشان ضمیمه شده، در واقع بیش از نصف شان ، دچار چندین نوع از دردهای کمر بوده اند.

فعالیت شغلی و شرایط محیطی

فعالیت حرفه ای یکی از مواردی است که به عنوان عامل ایجاد کمردر فرض شده است، از آن جمله می‌توان به وضعیت نادرست تنه (42%)، فعالیت های انجام شده (32%) و تنش های شدید عضلانی (18%) اشاره کرد. با این حال، نیمی از بیماران هیچ شکایتی از شرایط کاری شان نداشته اند. در مورد شرایط پدیدآورندۀ کمر درد هم پزشکان فعالیت خانگی (39%)، حوادث شغلی (22%) و انجام حرکات ورزشی (16%) را قید کرده اند. برای مکانیسم شروع کمردرد نیز عوامل مختلفی ذکر شده اند، از جمله: یک حرکت سنگین بدون آمادگی قبلی(32%)، بلند کردن بار سنگین (32%)، سعی و تلاش مداوم برای انجام کاری مثل هل دادن یا کشیدن چیزی (20%) و سقوط یا جراحت (8%).

خطر مزمن شدن

یه طور میانگین به 28% بیماران، 4.4 روز خوابیدن در تختخواب تجویز شده است. پزشکان درصد بسیار بالاتری از کمردرد مزمن را بین این افراد در مقایسه با کسانی که استراحت نکرده اند و فقط دارو مصرف کرده اند، ثبت کرده اند. وانگهی، پیشرفت کمردرد رشد بسیار بیشتری را در بین کسانی که در رختخواب استراحت کرده اند، نشان می‌دهد.

نتیجه گیری: در موارد کمردرد حاد و نه چندان پیچیده، توانایی فوری در از سر گیری حرکات بسیار مهم است. بهترین کار استفاده از درمان های دارویی بر پایۀ داروهای مسکن و ضد التهاب است که شروع مجدد حرکات را بسیار آسان می‌کنند.  

منبع:  سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha