دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 31698
سلامت نیوز: اگر به مدت طولانی، روزانه یک نوشابه گازدار بنوشید، در درازمدت چه بر سر بدنتان خواهد آمد؟

مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین و کافئین دار، و در پس آن احساس شدید بی انرژی بودن و بی حالی چیزی است که برای افراد علاقمند به اینها، امری آشنا است. اما بسیاری از افراد به نظر می رسد که مشکلی با آن ندارند.

برخی از شما فکر می کنید که مقایسه ی علاقه و عادت به مصرف زیاد کافئین و نوشیدنی های شیرین با مصرف مواد مخدر، ایجاد هراس بیهوده است. و برخی دیگر از شما واقعا برایتان مهم نیست که پس از نوشیدن 39 گرم قند، خود را در چه باتلاقی انداخته اید. اما آنچه حقیقتا ما را نگران عادت نوشیدن بی رویه ی نوشابه های گازدار می کند، نتیجه ای است که در درازمدت به وجود می آید.

در اینجا تصویری از خودتان را پس از چند سال نوشیدن مرتب نوشابه های گازدار می توانید ببینید.

چاقتتر خواهید بود: بر طبق یک تحقیق که در مجله ی Nurse’s Health Study چاپ شده و  در آن 9000 زن به مدت 8 سال مورد مطالعه قرار گرفتند، زنانی  که هر روز یک نوشابه ی گازدار مصرف می کردند، در یک دوره ی 4 ساله حدود 5.5 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

احتمالا دچار دیابت خواهید بود:در مطالعه ی بالا، در زنانی که اظهار کردند که هر روز یک یا تعداد بیشتری از نوشیدنی های سبک شیرین شده با قند یا پانچ میوه می نوشند، مشاهده شد که دوبرابر دیگران احتمال بروز دیابت نوع 2 در آنها نسبت به افرادی که به ندرت این نوشیدنی ها را مصرف می کند، بیشتر بود.

احتمال بیماری قلبی در شما بسیار زیاد خواهد شد: براساس یک تحقیق علمی که در سال 2007 میلادی در مجله انجمن قلب آمریکا چاپ شده، افرادی که هر روز نوشابه ی گازدار می نوشند، در یک دوره ی 4 ساله ، 24% احتمال بیشتری برای افزایش قند خون و 32% احتمال بیشتری برای کم شدن سطح کلوسترول خوب در آنها وجود خواهد داشت. همچنین زنانی که روزانه بیش از 2 نوشابه ی شیرین شده با قند مصرف کنند، ریسک حمله های قلبی یا مرگ در اثر بیماری قلبی در آنها در مقایسه با زنانی که به ندرت از این نوشابه ها می نوشند، 40% بالاتر است.

شما احتمالا از جهات دیگر نیز کمتر سلامت خواهید بود: در چندین مطالعه، از جمله تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد، آشکار شده است که اثر نوشابه های گازدار رژیمی بر روی سلامتی مشابه اثر نوشابه های گازدار معمولی است، صرف نظر از اینکه دارای مقدار اندکی قند باشند یا اصلا دارای قند نباشند. چرا چنین است؟ نوشیدن نوشابه های گازدار معمولا بخشی از یک سبک زندگی کلی است که چندان سالم نیست: می دانیم که شما علاقه ای ندارید که ما نوشیدن کافئین و نوشابه های گازدار را با سوء مصرف مواد مقایسه کنیم. اما اگر بخواهیم  وارد مبحث سبک زندگی شویم، برخی فکر می کنند که نوشیدنی های گازدار، نقش جاده صاف کن را برای این مواد بازی می کنند.
منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha