سلامت نیوز : محققان دانشگاه كالیفرنیای جنوبی، با استفاده از حامل ویروسی جدید، موفق به شكار سلول‌های آلوده به ویروس HIV و تخریب این سلول‌ها شدند.
طبق تحقیقات این دانشمندان، حامل ویروسی جدید با قرار گرفتن در كنار سلول‌های آلوده به ویروس اچ آی وی به داروها این امكان را می‌دهد كه با شیوه‌ای موسوم به «درمان خود كشی ژن»، سلول‌های آلوده را مورد هدف قرار داده و تخریب كنند.

به گفته این محقق با خالی كردن تمام سلول‌های آلوده به ویروس HIV حداقل می‌توان تا حدی مشكل را حل و به جلوگیری از پیشروی بیماری كمك كرد.
این فرآیند، مشابه عملیات نظامی "هدف‌یابی لیزرى" است كه در آن یك سرباز بر روی زمین برای افزایش دقت اصابت بمب یك هواپیما، هدف را از طریق لیزر روشن می‌سازد.
مزیت به كارگیری روش استفاده از حامل ویروس برای مورد هدف قرار دادن ویروس HIV شبیه به یك هدفگیری دقیق، اجتناب از خسارت‌های ناخواسته و حفظ سلول‌های آلوده نشده از گزند آسیب است. چنین دقتی تنها با استفاده از دارو حاصل نمی‌شود.

تا به حال، حامل ویروسی تنها در ظروف كشت مورد استفاده قرار گرفته و منجر به تخریب حدود 35 در صد از سلول‌های HIV موجود شده است.
از آن جا كه این میزان، درصد قابل توجهی نیست، برای به حداكثر رساندن میزان اثربخشی حامل ویروسی جدید، در گام بعدی بر روی موش‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در مورد انسان، این آزمایش باید بارها و بارها تكرار شود.

اگرچه این موفقیت از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما هنوز به عنوان روش درمان ابتلا به HIV محسوب نمی‌شود.
مطمئنا این اقدام اولیه در تحقیقات، یكی از گزینه‌ها برای درمان ابتلا به HIV به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha