دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 31713
سلامت نیوز : مطالعه بر روی زنانی با قد یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان داد كه به  ازای هر 10 سانتیمتر افزایش  قد احتمال ابتلا به سرطان 16 درصد افزایش می‌یابد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون درباره ارتباط میان قد و ابتلا به بیماری‌ها انجام گرفته نشان داده است كه  احتمال ابتلای افراد بلند قد به انواع رایج و مرگبار سرطان بیش از سایرین است.

نتایج این مطالعه بر روی 97 هزار زن مبتلا به بیماری سرطان در محدوده قدی یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان می دهد احتمال ابتلای یک زن به سرطان  به  ازای هر 10 سانتیمتر افزایش قد  حدود 16 درصد بیشتر است.
 

همچنین نتایج این مطالعه  در مرکز غده شناسی لانست حاكی از آن است كه زنان قد بلند  بیشتر در معرض خطر ابتلا به 10 نوع  سرطان از جمله  سرطان‌های سینه، روده، تخمدان و انواع سرطان‌های پوستی هستند.
 

بر پایه این گزارش، میزان شیوع سرطان  در میان زنان متوسط قامت 850 مورد ابتلا در هر  100 هزار نفر جمعیت، در میان زنانی با  152 سانتیمتر قد  750 نفر مبتلا  در هر 100 هزار نفر جمعیت و در میان زنان  175 سانتیمتری  و بیشتر سالانه هزار نفر از هر 100 هزار نفر جمعیت است.
 

محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که به ازای هر 10 سانتیمتر افزایش قد زنان میزان ابتلا به سرطان سینه و تخمدان هر كدام 17 درصد و سرطان رحم 19 درصد افزایش می‌یابد. علت اصلی چنین ارتباطی هنوز ناشناخته است و بلندی قد با احتمال ضعیف تر ابتلا به دیگر بیماری ها از قبیل بیماری قلبی نیز در ارتباط است.
 

دانشمندان برای توضیح این پدیده دو نظریه ارائه کردند یكی آن‌كه هورمون‌های رشد کودکی می‌توانند در بزرگسالی به ماده‌ای سرطان‌زا تبدیل شوند یا اینکه به علت فراوانی شمار سلول‌های بدن در انسان‌های بلند قد، احتمال تبدیل شدن سلول‌های سالم بدن به سلول‌های سرطانی در این افراد بیشتر است.
 

بر اساس گزارش گاردین، با این همه، محققان در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا معتقدند افراد نباید از شنیدن این خبر هراسان شوند چون بیشتر مردم متوسط قامت هستند و بلندی قد آنها تاثیر اندكی بر احتمال ابتلای آنان به سرطان دارد.
 
نتایج‌ این پژوهش در نشریه پزشکی لانست منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha