رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آبیاری حدود 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلابها خبر داد و گفت: در برخی از مناطق کشور نیز همچنان از فاضلابها برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

آبیاری 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلاب
سلامت نیوز :رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آبیاری حدود 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلابها خبر داد و گفت: در برخی از مناطق کشور نیز همچنان از فاضلابها برای آبیاری مزارع استفاده می شود.
مهندس غلامرضا شقاقی در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه هنوز در برخی از مناطق کشور برای آبیاری مزارع از آب فاضلاب استفاده می شود که باید جلوی این کار گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین مشکل مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، افزود: وزارت بهداشت وظیفه نظارتی و معرفی متخلف به دستگاه قضائی را بر عهده دارد که راهکار سازنده ای نیست. زیرا متخلفین بعد از پرداخت جریمه نقدی دوباره به کار خود ادامه می دهند.

شقاقی با اشاره به دخالت وزارتخانه های جهادکشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست در موضوع استفاده از آب آلوده برای آبیاری مزارع، گفت: تاکنون جلسات متعددی در وزارت بهداشت برگزار شده است تا راهکاری برای جلوگیری از این کار اتخاذ شود.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در این جلسات توافق شده در صورتی که نتوان برای مزارع آب سالم تامین کرد، از کشت جایگزین استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم در استفاده از سبزیجات می بایست نکات بهداشتی را رعایت کنند، افزود: اگر سبزیجات این قبیل مزارع که با فاضلاب آبیاری می شود، در هنگام شستشو ضدعفونی شود مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند.

شقاقی، تنها راهکار مقابله با مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شوند را استفاده از آب سالم عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی از موارد آب سالم با فاضلاب نیز مخلوط می شود که کشاورزان بعضا از این موضوع اطلاعی ندارند.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، آموزش کشاورزان را یکی از برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار و گزارشهای سال 89، حدود 6 هزارهکتار از مزارع سبزی در جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha