سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: با توجه به شیوع زیاد سرطان مری در افراد مسن اگر این افراد دچار اختلالات بلع شوند باید زود به پزشك مراجعه كنند.

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی درگفت‌وگو با ایسنا، افزود: برخی افراد، اختلالات بلع را به ناراحتی‌های عصبی ربط می‌دهند به همین علت دیر به پزشك مراجعه می‌كنند این در حالیست كه پزشكان ابتدا به معاینه و انجام آزمایشهای لازم می‌پردازد و در نهایت اختلالات بلع را به ناراحتی‌های عصبی مربوط می‌دانند.

وی با اشاره به دلایل اختلالات بلع گفت: گاهی اوقات در مری زنانی كه هنگام قاعدگی بر اثر خونریزی زیاد دچار كم خونی فقر آهن می‌شوند، پرده‌ای به وجود می‌آید كه باعث گیركردن غذا در مری آنان می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد تاكید كرد: ابتلا به بیماریهای كزاز و دیفتری از عوامل ابتلا به اختلالات بلع است. گاهی اوقات تومور مبتلایان به سرطان ریه به مری فشار وارد می‌كند و موجب گیركردن غذا می‌شود. علاوه بر آن بیمارانی كه دچار بزرگی دهلیز چپ هستند نیز ممكن است به این اختلال مبتلا شوند.

وی با اشاره به مبتلایان به بیماری «آشالازی» گفت: مبتلایان به این بیماری دچار اختلالات حركتی مری هستند و به علت اختلال در بازشدن دریچه بین مری و معده آنان، دچار كم اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند البته می‌توان عملكرد این دریچه را با آندوسكوپی یا جراحی اصلاح كرد.

این فوق تخصص گوارش و كبد ابتلا به عفونت‌ها و قارچ‌ها را یكی دیگر از دلایل اختلالات بلع دانست و اظهار كرد: علت اختلالات بلع در مبتلایان به دیابت ابتلا به قارچی به نام برفك است. این قارچ باعث ایجاد زخم و التهاب در مری می‌شود در نتیجه بیمار نمی‌تواند غذا را به راحتی قورت بدهد.

وی افزود: پركاری یا كم كاری غده تیروئید، ابتلا به برخی بیماریهای مغز و اعصاب مانند ام اس و سكته‌های مغزی از دیگر دلایل ابتلا به اختلالات بلع است.

این فوق تخصص گوارش و كبد با بیان اینكه گیركردن غذا در مری به دو شكل رخ می‌دهد،‌گفت: گاهی اوقات اختلالات بلع، مكانیكال است. در این شرایط یك عامل انسدادی داخل لوله مری به وجود می‌آید كه سرطان مری و برخی زخمها از جمله این عوامل هستند علاوه بر آن گاهی اوقات یك جسم خارجی مانند استخوان در مری گیر می‌كند و باعث ابتلای فرد به اختلالات بلع مكانیكال می‌شود.

ابراهیمی دریانی درباره اختلالات حركتی مری اظهار كرد: گاهی اوقات بیمار از گیركردن غذا در مری شكایت دارد ولی عاملی در مری باعث این عارضه نشده است. به عنوان نمونه كاهش حركات دودی شكل مری باعث ابتلا به این نوع اختلال بلع می‌شود.

وی با بیان اینكه اختلالات بلع در نوع مكانیكال پیش‌رونده است، گفت: مبتلایان به این عارضه در ابتدا می‌توانند غذاهایی مانند كباب یا برنج را بخورند اما در ادامه نمی‌توانند پوره و مایعات را قورت دهند اما اختلال بلع حركتی، پیش رونده نیست و با استرسهای عصبی و اضطرابی تشدید می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد درباره راههای دیگر تشخیص اختلالات مكانیكال از اختلالات حركتی بلع اظهار كرد: اگر غذا داخل مری افراد مبتلا به اختلالات مكانیكال گیر كند، آنان دست خود را داخل دهان می‌برند و برای خارج كردن غذا، استفراغ اجباری ایجاد می‌كنند اما مبتلایان بر اختلالات حركتی برای رفع این عارضه آب می‌خورند.

وی با اشاره به تاثیر استفاده نادرست از برخی داروها بر ابتلا به اختلالات مكانیكال بلع گفت: برای درمان جوش‌های صورت معمولا داروی داكسی سایكلین تجویز می‌شود. هنگام مصرف این دارو باید دو لیوان آب نوشید و اگر این توصیه رعایت نشود، قرص در قسمت میانی مری گیر می‌كند و باعث ایجاد زخم می‌شود.

ابراهیمی دریانی در پایان گفت: قرصهایی مانند اندوسین و دیكلوفناك اگر با آب كافی مصرف نشوند ممكن است باعث ایجاد زخمهای مری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha