سلامت نیوز : روانشناسان و متخصصان زیست شناسی از مدتها پیش دانسته‌اند كه نور روی خلق وخو تاثیر می‌گذارد اما در یك مطالعه جدید معلوم شده است كه نور می‌تواند نقش مهمی در تغییر و میزان ترس و اضطراب داشته باشد.

به گزارش ایسنا، متخصصان روانشناسی در دانشگاه ویرجینیا با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی دریافته‌اند كه نور شدید می‌تواند موجب ترس و اضطراب موش‌های شب بیدار شود. نكته جالب این است كه با مكانیسمی مشابه در انسانها تاریكی می‌تواند موجب ترس واضطراب شود.

به گزارش شبكه خبری ای بی سی، بریان ویلتگن استادیار روانشناسی و كارشناسی آموزش در دانشگاه ویرجینیا در این باره گفت: در آزمایشات تاثیر نور را روی ترس اكتسابی بررسی كردیم چون نور یك ویژگی حاكم و اثرگذار در محیط زیست است كه پیامدهای عمیق و شدیدی روی رفتار و فیزیولوژی دارد.

ویلتگن تصریح كرد: ترس اكتسابی یك خصیصه ذاتی نیست بلكه از تجاربی چون موقعیت‌های خطرناك و بد ناشی می‌شود و این یادگیری می‌تواند ما را از خطرات محافظت كند.

این مطالعات نشان می‌دهد كه نور روی یادگیری، حافظه و اضطراب تاثیر می‌گذارد. نور همچنین در تنظیم یا تغییر واكنش‌های ترسی شرطی تاثیرگذار است.

این یافته می‌تواند در بررسی و بهبود اختلالات روانشناسی كاربردهای سودمندی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha