سلامت نیوز : قائم مقام پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: طبق تحقیقات بیش از 50 درصد بانوان ایرانی دچار كمبود ویتامین D هستند و تقریباً تمام افراد جامعه در معرض خطر كمبود ویتامین D قرار دارند.

حسین دلشاد در گفت‌وگو با فارس درباره شیوع كمبود ویتامین D در جامعه هشدار داد و گفت: متأسفانه پزشكان و مردم اطلاعی از نحوه تظاهرات كمبود ویتامین D ندارند به همین دلیل توجه به این مقوله به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: علائم كمبود ویتامین D بسیار متفاوت است بنابراین ارتباط دادن كمبود این ویتامین نیز مشكل است. پزشكان عادت نكرده‌اند چیزی به عنوان ویتامین D سرم را اندازه‌گیری كنند؛ مردم هم به دلیل حساسیت ایجاد شده در جامعه به صورت منظم قند و چربی خود را به چك می‌كنند اما این حساسیت در خصوص ویتامین D وجود ندارد.

قائم مقام پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به بروز افراط و تفریط در تجویز ویتامین D تصریح كرد: از طرفی بیمارانی كه دچار كمبود ویتامین D هستند تشخیص داده نمی‌شوند و از طرف دیگر بعضی از همكاران خصوصاً در بخش ارتوپدی به صورت غیرعلمی و غیرصحیح ویتامین D را به مقدار بسیار زیاد تجویز می‌كنند.

وی یكی از مهمترین وظایف ویتامین D را جذب كلسیم از طریق روده عنوان كرد و گفت: جذب كلسیم از طریق روده باعث رسوب كلسیم جذب شده در استخوان‌ها می‌شود، بنابراین وجود این ویتامین برای رشد و استحكام استخوان كودكان و نوجوانان ضروری است؛ علاوه بر آن وجود این ویتامین در رشد و تكثیر بسیاری از سلول‌های بدن مانند پوست و مو ضروری است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم به منابع جذب ویتامین D در بدن اشاره كرد و اظهار داشت: مهمترین منبع جذب ویتامین D پوست بدن است كه 80 درصد این ویتامین را از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید دریافت می‌كند؛ بنابراین كسانی‌كه پوست تیره دارند یا اشخاصی كه از نور آفتاب محرومند یا افرادی ‌كه از كرم ضد آفتاب كه مانع از جذب ویتامین D است، استفاده می‌كنند، از جذب این ویتامین به واسطه تابش آفتاب بی‌بهره‌اند.

وی افزود: 20درصد جذب ویتامین D نیز از طریق مواد غذایی است؛ متأسفانه ویتامین D در مواد غذایی زیادی وجود ندارد؛ تخم‌مرغ، لبنیات و گوشت از منابع تأمین كننده ویتامین D هستند، بنابراین بیمارانی كه سندرم سوءجذب یا گوارشی دارند نمی‌توانند همین مقدار كم را نیز جذب كنند و این بیماران به نوعی دچار كمبود ویتامین D می‌شوند.

قائم مقام پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، چاقی را عامل مهم كمبود ویتامین D دانست تأكید كرد: ویتامین D محلولی از چربی است كه در بافت چربی ذخیره می‌شود، بنابراین در افراد چاق این ویتامین بیشتر در بافت‌های چرب بدن آنها ذخیره می‌شود.

وی در ادامه به مطالعات و تحقیقاتی كه توسط پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شده اشاره كرد و گفت: طبق این تحقیقات بیش از 50 درصد خانم‌ها در ایران دچار كمبود ویتامین D هستند؛ تقریباً تمام افراد جامعه در معرض خطر كمبود ویتامین D قرار دارند و این موضوع بسیار نگران كننده است.

دلشاد به اثرات فیزیولوژیك ویتامین D در استحكام و شكل‌گیری استخوان‌ها و كاهش كلسیم سرم اشاره كرد و تصریح كرد: وقتی كلسیم خون كاهش می‌یابد، غدد پارا تیروئید فعال شده و این فعالیت باعث می‌شود قسمت كلسیمی از استخوان‌ها شسته شود و برای تنظیم كلسیم خون در حد طبیعی، ذخیره كلسیم استخوان داخل خون بیاید.

وی افزود: بدن به قیمت از دست دادن كلسیم استخوان، كلسیم خون را در حد طبیعی تنظیم می‌كند؛ ادامه این روند به طور مزمن باعث بروز بیماری راشیتیسم در كودكان و بیماری نرمی استخوان در افراد بالغ خواهد شد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم از عوارض دیگر این بیماری به ریزش مو، شكنندگی ناخن‌ها و پوسیدگی و ریزش دندان‌ها عنوان اشاره كرد و همگی آنها را از پیامد‌های كمبود ویتامین D و در نتیجه كمبود كلسیم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha