سلامت نیوز : ابتلا مادر قبل و حین بارداری به پركاری تیروئید منجر به زایمان زودرس و نیز افزایش ضربان قلب نوزاد می شود.
دكتر دلشاد،‌ قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری پركاری تیروئید (گریوز) ممكن است برای اولین بار در زمان حاملگی بروز كرده ویا اینكه مادر قبل از حاملگی به آن مبتلا باشد و در طی حاملگی بیماری وی تشدید شود.
وی با اشاره به این كه مرگ داخل رحمی جنین از دیگر خطرات احتمالی پركاری تیروئید است،‌ افزود:
پركاری تیروئید یك نوع بیماری خودایمنی است كه در داخل بدن فرد مبتلا، دستگاه ایمنی بر علیه غده تیروئید او نوعی پادزهر تولید می‌كند كه این پادزهر خاصیت تحریك كنندگی برای غده تیروئید دارد بنابراین باعث پركاری غده تیروئید یا گواتر سمی می شود. این پادزهر در خانم‌های حامله مبتلا به بیماری گریوز می‌تواند از جفت عبور كرده و به جنین برسد و باعث پركاری تیروئید جنین یا نوزاد شود.
به گفته دكتر دلشاد، گواتر سمی، ممكن است منجر به زایمان زودرس و یا مسمومیت حاملگی نزد مادر شود. بیماری گریوز معمولأ در سه ماه سوم حاملگی بهبود یافته ولی بعد از زایمان ممكن است دوباره تشدید شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه پركاری تیروئید در زمان حاملگی چگونه درمان می شود،‌ ابراز داشت:‌ پركاری خفیف تیروئید تا زمانی كه مادر و جنین در وضعیت خوبی باشند ممكن است نیاز به درمان نداشته باشد، اما اگر پركاری تیروئید به اندازه‌ای شدید بوده كه برای مادر و جنین خطر آفرین باشد، درمان پركاری تیروئید با داروهای ضذ تیروئید (قرص متی‌مازول یا پروپیل‌تیوراسیل) ضرورت پیدا میكند.
این متخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: پزشك معالج باید نسبت به مقدار و نحوه تجویز این داروها برای بیمار تصمیم بگیرد و با درخواست ماهیانه آزمایش تیروئید، عملكرد غده تیروئید را به دقت تحت نظر قرار دهد كه اگر تجویز این داروها تحت نظر پزشك معالج و با دقت انجام گیرد هیچ گونه خطری برای جنین نخواهد داشت.
قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان ساخت:‌ در صورتی كه نتوان با مقادیر مجاز داروهای ضد تیروئید، پركاری تیروئید مادر حامله را كنترل كرد، انجام عمل جراحی به منظور برداشتن غده تیروئید توصیه می شود كه معمولأ بهتر است این عمل در طی سه ماه دوم بارداری صورت پذیرد.
وی در پایان تأكید كرد: تجویز ید رادیو اكتیو برای درمان پركاری تیروئید در زمان حاملگی جایز نبوده زیرا این ماده می‌تواند از جفت عبور كرده و باعث تخریب و كم كاری تیروئید جنین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha